حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران

حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران
دراین وبلاگ برنامه ها و فعالیت های مذهبی فرهنگی سیاسی اجتماعی و... حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران و همچنین تفسیر قرآن و روایات اهل بیت (ع) و احکام شرعی و شبهات دینی و.... ارائه می گردد.

۶۲ مطلب در آذر ۱۴۰۲ ثبت شده است

آیا این درست است که برخی می‌گویند «دل باید پاک باشد! با داشتن دلی پاک، بی‌حجابی و بدحجابی قابل چشم‌پوشی است»؟ 

1. ادعای «دل باید پاک باشد!» سخنی زیبا اما بی‌محتوا برای فرار از مسئولیت‌پذیری و عمل به تکالیف و وظایف الهی و انسانی است. ما دل پاک را دلی می‌دانیم که به دور از آفات ظاهری و باطنی بوده و دارای نیت‌ خدایی باشد و صاحبش در انجام کارهای خود رضایت خدا را در نظر دارد.

2. اگر دل انسان واقعاً پاک باشد باید به دنبال خواست و فرمان پاک‌ترین دل‌دار یعنی خدای تعالی باشد و دل پاک تسلیم و مطیع دستور و حکم او است. دلی که رها و تابع هوا و هوس و میل خود باشد و بند بندگی خدا را رها کند و تکلیف و وظیفه‌ای حس نکند، نمی‌تواند پاک باشد.

3. پیامبران و امامان معصوم(ع) که ما را به عمل صالح و انجام تکالیف الهی سفارش کرده‌اند، پاک‌ترین دل را داشته‌اند؛ ولی در عین حال خود پیش از همه و بیش از همه به این دستورات عمل کرده و صالح‌ترین عمل را داشته‌اند.

4. ادعای داشتن دل پاک مانند هر ادعای دیگر نیازمند علامت و نشانه است و بهترین نشانه دل پاک انجام عمل نیک و پسندیده است؛ زیرا «از کوزه همان برون تراود که در او است». مگر می‌شود کسی دلش پاک باشد، ولی اعمالش ناپاک یا بالعکس. معمولاً اعمال ظاهری انسان با باطن او هماهنگ است و ظاهر هر کسی نشانه باطن او است، مگر این‌که بخواهد ظاهر سازی کند.

5. گفتنی است؛ کسی که بد حجاب است، اما از گناهانی مانند غیبت و دروغ دوری می‌کند و نیز کارهای نیک و پسندیده در زندگی خود فراوان دارد؛ چنین شخصی امید است مورد رحمت خدا قرار می‌گیرد و ثواب و آثار کارهای نیک خود را می‌گیرد ولی به هرحال بدحجابی او گناه است و اثر منفی خود را دارد. از سوی دیگر؛ کسی که پوشش کامل را دارد ولی مرتکب گناهان دیگر می‌شود، نمی‌توان به جهت رعایت حجاب، او را صد در صد انسان با تقوا و با دلی پاک دانست.

6. برای آگاهی بیشتر درباره نکات مطرح شده در پرسش نمایه‌های زیر را مطالعه کنید:

«قلب سلیم»، سؤال 14780

«تأثیر لقمه و مال حرام و محیط، در انسان»، سؤال 10604

«آثار وضعی گناهان در زندگی بشر»، سؤال 13258

«کیفیت تشریع حجاب»، سؤال 11202

«رابطه و تأثیر متقابل حجاب و عفاف»، سؤال 17913

منبع : اسلام کوئست نت 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۰۲ ، ۱۵:۱۹

 

پاسخ اجمالی

 

نخست باید گفت؛ اصل حجاب و پوشش - چه در مردان و چه در زنان- موضوعی فطری و مورد توافق تمام جهانیان است؛ از این‌رو تقریبا در تمام جوامع، برهنگی کامل انسان‌ها در مجامع عمومی، موضوعی ناشایست به شمار می‌آید و تقریبا انسان‌ها بر خلاف حیوانات از پوشش و لباس استفاده می‌کنند. آنچه مورد اختلاف است تنها در محدوده پوشش و حجاب است و نه اصل آن.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۰۲ ، ۱۵:۰۷

فلسفه‌ی حجاب چیست؟ اسلام می‌گوید زن و مرد یکسان آفریده شده‌اند، پس چرا اسلام فقط زنان را محدود می‌کند؟ اگر بین زن و مرد تفاوتی نباشد، مردها هم باید حجاب داشته باشند.

پاسخ اجمالی

 

زن و مرد از جهاتی؛ مانند خلقت از یک ذات و گوهر و بهره‌مندی از حقوق اجتماعی؛ مانند تحصیل علم، آزادی قلم و بیان و...، مساوی هستند.

 

اما از لحاظ فیزیکی و روحی تفاوت‌های فراوانی با هم دارند که همین تفاوت‌ها باعث می‌شود تا احکامی، نظیر حفظ و رعایت حجاب در جامعه، قانونی مخصوص به خود را داشته باشند. زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است، قهراً به زن باید بگویند خود را در معرض نمایش قرار نده، نه به‏ مرد.

 

البته، این‌گونه هم نیست که پوشش مخصوص خانم باشد و بر مردان اصلا حجابی لازم نباشد.

پاسخ تفصیلی در ادامه مطلب 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۰۲ ، ۱۴:۵۹

  بعضی از مردم به راحتی توی کارهای روزانه‌ شون قسم می‌خورن.

به خدائی که بالا سرمونه

خدا شاهده

خدا به سر شاهده

خدا میدونه

خدا وکیلی

خدا گواهه

به خود خدا قسم

  در حالی که این درست نیست. 

قسم خوردن حتی اگر برای حرف راست هم باشه، مکروهه

توضیح المسائل آیت‌الله‌العظمی صافی م 2684؛ سیستانی، احکام قسم، م۶۹۲ 

منبع :احکام به زبان خیلی ساده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۰۲ ، ۱۰:۲۷

رسول خدا (ص): ای فاطمه، هرکس بر تو صلوات فرستد، خداوند او را می‌آمرزد، و او را در بهشت، هرجا که باشم، به من ملحق می‌کند. بحارالأنوار،ج۱۰۰،ص۱۹۴ 

اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

«خدایا! درود فرست بر فاطمه و پدر بزرگوارش و همسر گرامی‌اش و فرزندان عزیزش و آن رازی که در وجود او به ودیعه نهادی به تعداد آنچه دانش تو بر آن احاطه داری.»

منبع : خانواده بهشتی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۰۲ ، ۱۰:۰۲

تَوَرُّک در نماز قرار دادنِ پای چپ زیر ساق پای راست و نشستن بر ران چپ است. این نوع نشستن در هنگام تشهد نماز، مستحب است.[۱]صاحب عروه تورک را نشستن بر ران چپ و نهادن پشت پای راست بر کف پای چپ دانسته است.[۲]

منابع:

 ۱_خویی، شرح عروة الوثقی، ۱۴۱۸ق، ص ۱۷۷ و ۳۴۳.

 ۲_ طباطبائی یزدی، العروة الوثقى، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۵۷۴.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۰۲ ، ۱۷:۰۰

  بعضی از خانم‌ها برای بی‌حجابی‌شون این بهانه رو میارن که شوهرم می‌خواد و من مجبورم گوش کنم.

 

  درحالی‌که این درست نیست.

 

 خانم‌ها نباید در گناه از شوهرشون تبعیت کنن.

 

 استفتائات امام، ج3، ص255؛ دفتر سایر مراجع.

 

منبع : احکام به زبان خیلی ساده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۰۲ ، ۱۸:۰۶

 

 بعضی از مردم مسجد میان، اما نمازشون رو فرادا می‌خونن.

 

 درحالی‌که این کار درست نیست.

 

 وقتی نماز جماعت برپاست، این‌جور کارا حرامه و گناه داره؛ اگه: 

 باعث تضعیف نماز جماعت بشه؛

 یا بی‌احترامى و توهین به امام جماعت باشه؛ 

 یا از روی بی‌اعتنایی به نماز جماعت و سبک‌شمردن انجام بشه.

 

نکته: بعضی از مراجع می‌گن: نه‌تنها گناه کرده، بلکه نمازش هم اشکال داره.

 

توضیح‌المسائل محشی، ج1، م1401؛ خامنه‌ای، اجوبةالاستفتائات، س555؛ سیستانی، استفتائات.

 

منبع: احکام به زبان خیلی ساده

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۰۲ ، ۱۷:۵۸

▪️ احکام نوزاد

 

 پس از تولد کودک مستحب است:

 

۱ ـ (اگر ضرر نداشته باشد،) نوزاد را بشویند.

 

۲ ـ در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگویند.

 

۳ـ آب فرات و تربت سیدالشهداء (علیه‌السلام) به سقف دهانش بمالند.

 

۴ ـ نام خوب بر او بگذارند. بهترین نامها، نامی است که بندگی خدای تبارک و تعالی در معنای آن باشد، مانند عبد الله، عبد الرحیم و ...؛ سپس نام پیامبران و امامان علیهم السلام از بهترین نامها است و در میان اسامی ایشان، نام مبارک محمد از فضیلت بیشتری برخوردار است، بلکه برای کسی که چهار فرزند پسر دارد، مکروه است نام هیچ یک از آنان را "محمد" نگذارد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۰۲ ، ۱۶:۵۷

برخی از مردم گمان می‌کنند با دست و صورت خیس، نمی‌توان وضو گرفت و قبل از وضو باید آن را خشک کرد، در حالی‌که وضو گرفتن بر اعضای خیس اشکال ندارد، مگر جای مسح که باید خشک باشد.

 

 

⁉️پرسش :آیا در وضو لازم است که اعضای وضو خشک باشند؟

 

 پاسخ :در بین اعضاء وضو تنها جاى مسح باید خشک باشد و خشک بودن بقیه اعضاء لازم نیست. البته اگر جای مسح نیز مختصرى رطوبت داشته باشد بطورى که آب دست هنگام مسح بر آن غلبه کند اشکال ندارد.۱

 

۱. استفتاء از دفتر آیت‌الله مکارم

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع : احکام کاربردی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۰۲ ، ۱۶:۵۴