حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران

حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران
دراین وبلاگ برنامه ها و فعالیت های مذهبی فرهنگی سیاسی اجتماعی و... حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران و همچنین تفسیر قرآن و روایات اهل بیت (ع) و احکام شرعی و شبهات دینی و.... ارائه می گردد.

۲۷ مطلب در آبان ۱۴۰۲ ثبت شده است

 

در نمازها یا اذکاری که از ما قرائت آیت‌الکرسی خواسته شده، تا کدوم آیه باید بخونیم؟ تا آخر آیه ۲۵۵ بقره «و هو العلی العظیم» یا تا آخر آیه ۲۵۷ بقره«هم فیها خالدون»؟  

مقام معظم رهبری: اگه فقط گفته آیت‌الکرسی، آیه اول تا «و هو العلی العظیم» کافیه؛ اما اگه گفته آیت‌الکرسی و دو آیه بعدش، تا «هم فیها خالدون» بخونین.

 آیات عظام سیستانی و وحید: بنابر احتیاط واجب، تا آخرِ آیه‌ ۲۵۷، یعنی «هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» بخونین.

آیت‌الله مکارم: خوندن آیه اول (آیه ۲۵۵ بقره) تا «وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ» کافیه؛ اما اگه دو آیه بعد رو هم بخونین، ثواب بیشتری می‌برین.

 آیت‌الله شبیری: خوندن آیه اول (آیه ۲۵۵ بقره) تا «وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ» کافیه.

 

العروة‌الوثقی،ج۱، ص۵۲۲ ؛ منهاج، سیستانی، ج۱، ص480؛ منهاج، وحید، ج۲، ص۲۸۵؛ استفتائات، شبیری، ج۱، ص۲۵۳؛ مکارم، سایت؛ رهبری، استفتای شماره ۱۱۷۷۴۷۶، ۱۲۱۹۵۲۳ و ۱۲۹۷۸۲؛ شبیری، رساله.

منبع : کانال احکام به زبان خیلی ساده در ایتا 
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۰۲ ، ۱۹:۲۶

 

1. تسلیت به مصیبت دیدگان اعم از بزرگ و کوچک و زن و مرد، همچنین تسلیت صاحبان عزا به ‏یکدیگر پس از دفن میّت مستحب است.
2. ابراز همدردى با مصیبت‏ دیدگان بر حسب شأنشان، متفاوت است، به عنوان مثال نسبت به کودک یتیم، دست کشیدن بر سر او مستحب است. البته در حصول ثواب تسلیت، صرف حضور نزد صاحب عزا و دیدار با او کفایت مى ‏کند، هر چند ابراز همدردى با گفتن کلمات تسلى بخش افضل است. لکن برپایى مجلس سوگوارى و اطعام مردم از سوى صاحب عزا، استحباب ندارد؛ هر چند جایز است. به خصوص زمانى که بر اثر ترک آن آبروى صاحب عزا به خطر بیفتد.
3. در استحباب تسلى دادن به مصیبت دیدگان، فرقى بین زن و مرد نیست.
4. تسلیت ‏دادن مستحب است، خواه پیش از دفن و خواه بعد از دفن
5. فرستادن غذا براى بستگان میت در مدتى که به قصد عزادارى نشسته ‏اند، مستحب است.
6. غذا خوردن نزد مصیبت زدگان مکروه است
7. صاحب عزا تا سه روز مناسب است براى عزا بنشیند.
8. به صبر و فراموشى واداشتن صاحبان ‏عزا از مستحبات مؤکد است.

منبع : احکام دو دقیقه ای

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۰۲ ، ۱۴:۰۰

 

اجر پرستار  عنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:  منْ سَعَى لِمَرِیضٍ فِی حَاجَهٍ قَضَاهَا أَوْ لَمْ یَقْضِهَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا رَسُولَ اللَّهِ فَإِنْ کَانَ الْمَرِیضُ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ أَ وَ لَیْسَ ذَاکَ‏ أَعْظَمَ أَجْراً إِذَا سَعَى فِی حَاجَهٍ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ قَالَ نَعَم‏  امام صادق علیه السلام از پدران بزرگوارشان، از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل فرمودند:  هر که از بیمارى، پرستاری کند و در کارش کوشش کند چه موفق شود و چه نشود؛ از گناهانش بیرون آید، مانند روزى که از مادرش متولد شده است.  مردى از انصار عرض کرد یا رسول الله پدر و مادرم قربانت اگر بیمار از خاندانش‏ باشد اجر بیشترى ندارد که در کار او تلاش کند؟  فرمود: چرا.  منبع: وسائل الشیعه، جلد‏۲، صفحه: ۴۲۷ 

قطعا مهمترین خاندان انسان والدین او هستند

داستان:  فقیه بزرگ، شیخ اعظم انصاری، مادرش را تا نزدیک حمّام به دوش مى گرفت و او را به زن حمامى سپرده، مى ایستاد، تا بعد از پایان کار او را به خانه برگرداند.  هر شب به دست بوسى مادر مى آمد، و صبح با اجازه او از خانه بیرون مى رفت.  پس از مرگ مادر به شدت مى گریست، فرمود: گریه ام براى این است که از نعمت بسیار مهمى چون خدمت به مادر محروم شدم.  شیخ پس از مرگ مادر با کثرت کار و تدریس و مراجعات تمام نمازهاى واجب عمر مادرش را خواند، با آنکه مادر از متدیّنه هاى روزگار بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۰۲ ، ۱۳:۵۶

از تکنیک ساندویچ برای رفتار با همسر یا فرزند خود استفاده کنید: تا به حال برای شما پیش آمده است که بخواهید نکته‌ای منفی را به عزیزی متذکر شوید ولی ندانید چگونه موضوع را عنوان کنید که کمتر ناراحت یا دلخور شود؟ به این صورت: «جمله مثبت، جمله منفی، جمله مثبت» به عنوان مثال: احمد تو دانش آموز سخت‌کوشی هستی، اگرچه نمره ریاضیت کمتر از سطح انتظاره، ولی در دروس فارسی و علوم نمرات عالی کسب کردی. سارا جان، شما آشپز بی نظیری هستی، اگرچه خورشت کمی شور شده، ولی سوپت واقعا خوشمزه است. مامان، تو خیلی مهربونی، اگرچه گاهی به خاطر تذکرهای زیادت ناراحت میشم، ولی می دونم خیلی دوستم داری. و... قرار دادن جمله منفی در بین دو جمله مثبت از شدت اثر تخریبی آن کم کرده و با اشاره به نکات مثبت، فرد احساس می کند فقط نکات منفی دیده نشده، رعایت انصاف شده و به همین دلیل انگیزه بیشتری برای تغییر و بهبود شرایط خواهد داشت. این نکته مهم را به خاطر بسپارید که برای بیان نکات مثبت لازم نیست اغراق کنید یا به دروغ ویژگی مثبتی را به کسی نسبت دهید، این کار اثر معکوس خواهد گذاشت. هر کسی ویژگی های مثبت فراوانی دارد که با کمی دقت متوجه آن ها خواهید شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۰۲ ، ۱۳:۵۱

 

تلنگر

اگر دیدی فرزند کسی منحرف شده است،پیش داوری مکن،خانواده‌اش را مسخره و متهم به بد تربیت کردن فرزندانشان مکن!! چراکه نوح علیه‌السلام با مشکل فرزند و همسرش مواجه بود درحالیکه مشهور به صفی‌_الله بود.. 

کسی راکه از قومش اخراج کرده‌اند مسخره مکن و نگو بی‌ارزش وبی‌جایگاه است!! چراکه ابراهیم علیه‌السلام را راندند درحالیکه مشهور به خلیل_الله بود..

  زندان رفته و زندانی را مسخره مکن!!چراکه یوسف علیه‌السلام سال‌ها زندان بود درحالیکه مشهور به صدیق_الله بود.. 

ثروتمند ورشکسته و بی پول را مسخره مکن!! چراکه ایوب علیه‌السلام بعد ازغنا،مفلس و بی چیز گردید در حالیکه مشهور به نبی_الله بود.. 

شغل و حرفه دیگران راتمسخر مکن!!چراکه لقمان علیه‌السلام نجار،خیاط و چوپان بود درحالیکه خداوند درقرآن مجید به حکیم بودن او اذعان دارد.‌‌. 

کسی را که همه به او ناسزا می‌گویند و ازاو به بدی یاد می‌کنند مسخره مکن و مگو که وضعیت شبهه برانگیزی دارد!!  چراکه به حضرت محمد(ص) ساحر، مجنون و دیوانه می‌گفتند درحالیکه حبیب خدا بود..

پس دیگران راپیش داوری و مسخره نکنیم بلکه حسن ظن به دیگران داشته باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۰۲ ، ۱۳:۴۷

برخى از احکام مخصوص مردان است مانند اقامه نماز جمعه، مرجعیت، قضاوت، امام جماعت براى مردان و برخى از احکام مخصوص‏ زنان است مانند بعضى از غسل ‏ها و برخى از احکام بین زنان و مردان مشترک است همچون:
1. وکالت در اجراى عقد ازدواج.
2. ذبح حیوانات.
3. نبایت در کارهاى واجب و مستحبى.
4. اجیر شدن براى خواندن نماز و گرفتن روزه.

منبع:  احکام  دو دقیقه ای

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۰۲ ، ۱۵:۴۷

شباهت همسران به لباس

 

خداوند در قرآن در تشبیه همسر به لباس می فرماید :«هُنَّ لِباسٌ لَکمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن» «آنها لباس شما هستند؛ و شما لباس آنها( آیه 187 بقره) در تشبیه همسر به لباس، نکات بسیاری نهفته است، از جمله:

 

باید لباس در طرح و رنگ و جنس، مناسب انسان باشد، همسر نیز باید هم کفو انسان و متناسب با شخصیت انسان باشد.

 

لباس مایۀ زینت و آرامش است، همسر و فرزند نیز مایۀزینت و آرامش خانواده اند(لتسکنوا الیها)

 

لباس عیوب انسان را می پوشاند، هریک از زن و مرد نیز باید عیوب و نارسایی های یکدیگر را بپوشانند.

 

لباس انسان را از خطر سرما و گرما حفظ می کند، وجود همسر نیز کانون خانواده را از آسیب ها حفظ و آن را گرم و زندگی را از

سردی می رهاند.

 

لباس حریم انسان است و دوری از لباس، مایۀ رسوایی، دوری از ازدواج و همسر نیز سبب انحراف و رسوایی می شود

 

-در هوای سرد لباس ضخیم و در هوای گرم لباس نازک استفاده می شود،

 

هر یک از دو همسر نیز باید اخلاق و رفتار خود را متناسب با نیاز روحی طرف مقابل تنظیم کند؛ اگر مرد

 

عصبانی است، زن با لطافت با او برخورد کند و اگر زن خسته است، مرد با او مدارا کند. 

(چهار صد نکته از تفسیر نور، ص 344)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۰۲ ، ۱۵:۳۸

امام حسن عسکری علیه السّلام می فرمایند: «عَلَیْکَ بِالإقْتِصادِ وَ إیّاکَ وَ الإسْرافَ»؛  بر تو باد به میانه روى و اعتدال و پرهیز از ولخرجى و اسراف.  منبع: [احقاق الحق: ج ۱۲ ص ۴۶۷]  نکته: اقتصاد، حدّ اعتدال میانه اسراف و بخل است. اسراف، ملت ها را از بین می برد. اسراف مشکلات و عذاب های زیادی را بر سر جامعه می آورد. با اسراف کم کم می بینیم که باران هم دیگر نمی بارد. کم کم درهای رحمت بسته می شود.

 داستانک:  حسن بصری در کنار رودخانه وضو می گرفت. باقیمانده آب را کنار رودخانه، روی زمین ریخت. حضرت علی علیه السلام فرمودند چرا آب را روی زمین ریختی؟ باید آب را روی آب رودخانه می ریختی.  اسراف برای همه خطرناک است، خصوصا برای کسانی که از اموال بیت المال استفاده می کنند.

 به عنوان مثال:  شخصی برای گرم ماندن اتاق محل کار خود، بخاری را در طول شب نیز روشن می گذارد!  و یا اینکه برق اتاق ها را بی جهت روشن می گذارند.  و یا اینکه وقتی به سفر کاری می روند، هتل پنج ستاره و غذاهای گران قیمت استفاده می کنند! مگر منزل خودشان هتل پنج ستاره است که وقتی به سفر می روند، هتل پنج ستاره می گیرند!! این موارد از کوچک و بزرگ، همه از مصادیق اسراف است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۰۲ ، ۱۰:۵۵

بعضی از مردم بعد از غسل جنابت برای نماز وضو هم می‌گیرن.

 درحالی‌که این کار درست نیست.

 بنابر نظر همه مراجع، وضوگرفتن بعد از غسل جنابت، بدعت و حرامه؛ یعنی ثواب که نمی‌کنیم هیچ، گناه هم کردیم.  البته به‌شرطی که بعد از غسل کارهایی که باعث باطل‌شدن وضو می‌شه، انجام نداده باشیم.  

دو نکته مهم:

 اگه بعد از غسل جنابت عمداً وضو گرفتین، نمازتون درسته، اما گناه کردین.

 اگه بعد از غسل جنابت غیرعمدی یا از روی فراموشی و یا عادت وضو گرفتین، نمازتون درسته، گناهی هم نکردین.

توضیح‌المسائل مراجع، م391.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۰۲ ، ۱۰:۴۳

 بعضی از مردم بااینکه مسافر هستن و نمازشون شکسته است، می‌رن صف اول نماز جماعت می‌ایستن.  درحالی‌که این کار ممکنه درست نباشه.  چون نماز ایشون شکسته است و زودتر تموم می‌شه و وقتی تموم شد، اتصال بقیه که به‌وسیله ایشون برقرار بوده، ممکنه به‌هم بخوره و نمازشون فُرادا بشه.  نکته: رهبری می‌گن اگه بعد از سلام زودی دوباره اقتدا کنه و به جماعت بپیونده، بازم مشکلی پیش نمیاد.  نکته: حداکثر فاصله در نماز جماعت از نظر رهبری یک متر، از نظر آقای مکارم دو متر و از نظر آقای سیستانی یک‌متروبیست سانتی‌متره؛ یعنی بیشتر از این فاصله باشه، اتصال نماز جماعت از بین می‌ره.

رساله چند مرجع، م1488، رساله نماز و روزه رهبری م۷۲۳.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۰۲ ، ۱۰:۳۶