حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران

حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران
دراین وبلاگ برنامه ها و فعالیت های مذهبی فرهنگی سیاسی اجتماعی و... حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران و همچنین تفسیر قرآن و روایات اهل بیت (ع) و احکام شرعی و شبهات دینی و.... ارائه می گردد.


محور همه ادله موافقان حجاب قانونى، جواز و بلکه وجوب دخالت حکومت اسلامى در امور اجتماعى است. موافقان این نظریه بر این باورند که در منابع دینى )قرآن و روایات( شاهدها، قرینه‌ها و نشانه‌هایى است که حکومت دینى را براى پاسدارى از ارزشهاى دینى ملزم مى‌کند. برخى از این قرینه‌ها عبارت‌اند از:
1. قرآن کریم:
»الذین إن مکّنّاهم فى الارض، أقاموا الصلوة و ءاتوا الزکوة و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر«1
آنان که اگر در زمین قدرت‌شان دهیم ]حاکمان دینى[ نماز را برپاى دارند، زکات دهند و به نیکى فرمایند و از بدى بازدارند
معلوم است که پاسدارى از ارزش حجاب اسلامى، مصداق بارزى از امر به معروف و نهى از منکر است.
2. رسول اکرم )ص( به هنگام فرستادن معاذ بن جبل به یمن، به وى مى‌فرماید:
»یا معاذ... أظهر أمر اسلام کله; صغیره و کبیره«2
اى معاذ! همه دستورات اسلام، از کوچک و بزرگ را، در جامعه زنده و آشکار کن.
برابر این روایت، بر حاکم اسلامى واجب است که ارزشهاى اسلامى، از جمله حجاب را زنده و آشکار کند.
3. امام على )ع( در نهج‌البلاغه از جمله رسالتهاى حاکم و حاکمیت اسلامى را تعلیم و تأدیب مردم، 3 اقامه حدود اجرا نشده الهى4 و اقامه حدود بر مستحقین آنها5  ذکر مى‌کند. واضح است که رعایت حجاب اسلامى از مصادیق تعلیم و تربیت دینى است و رعایت نکردن آن، باعث تعطیلى دستور الهى است.
4. امام رضا )ع( فلسفه جعل اولى‌الامر در دین را، از جمله، به دفع فساد از جامعه مى‌داند و مى‌فرماید:
»فإن قیل: فَلِمَ جعل اولى‌الامر و اُمر بطاعتهم، قیل... لأنه لو لم یکن ذلک، لکان أحد لایترک لذّته و منفعته لفساد غیره، فجعل قیماً یمنعهم من الفساد و... منها أنه لو لم یجعل لهم اماماًً... غُیرت السنن و الاحکام و لزاد فیه المبتدعون و نقص منه الملحدون و... «6
اگر کسى بگوید چرا اولى‌الامر قرار داده شده و به اطاعت از آن امر شده، گفته مى‌شود: اگر چنین نبود، کسى لذت و منفعت خود را به خاطر فساد و ضرر دیگرى ترک نمى‌کرد و دیگر این‌که اگر امام )حاکم( قرار داده نمى‌شد، سنتها و احکام دین تغییر مى‌یافت، بدعت‌گذاران بر آن مى‌افزودند و بى‌دینان از آن مى‌کاستند و...
قطعاً اگر حکومت اسلامى در امر حجاب دخالت نکند، بدعت‌گذاران بر آن مى‌افزایند و بى‌دینان از آن مى‌کاهند.
دلالت قرینه‌ها بر لزوم اجراى احکام اسلام، به دست و به فرمان حاکم و حاکمیت اسلامى، یکسان نیست; برخى از آنها نسبت به برخى دیگر، از صراحت بیش‌ترى برخوردارند، همچنان دلالت برخى از آنها بر این موضوع، به تطابق و دلالت برخى دیگر به التزام است. به‌رغم این، مجموعه ادله به روشنى توان اثبات لزوم دخالت حکومت اسلامى در اجراى احکام اسلامى را دارد.

منابع :

1. سوره حج، آیه 41.
2. تحف‌العقول عن آل الرسول، ابن شعبه حرّانى، تصحیح على‌اکبر غفارى/25.
3. نهج البلاغه، خطبه 34.
»تعلیمکم کى لاتجهلوا و تأدیبکم کى ما تعلموا«
شما را تعلیم دهم تا نادان نمانید و تربیت کنم تا بیاموزید.
نهج‌البلاغه، خ 34.
4. همان، خطبه 131.
5. همان، خطبه 105.
6. الاصول من الکافى، ج 200 /1.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۱۰/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی