حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران

حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران
دراین وبلاگ برنامه ها و فعالیت های مذهبی فرهنگی سیاسی اجتماعی و... حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران و همچنین تفسیر قرآن و روایات اهل بیت (ع) و احکام شرعی و شبهات دینی و.... ارائه می گردد.

۱۷ مطلب در شهریور ۱۴۰۳ ثبت شده است

مسلمانان فرهنگ مشترکی داشته و از یک نوع‏ جهان بینی برخوردار هستنند. همه آنان خدای یگانه را می‏ پرستند و به‏ نبوت رسول اکرم (ص) ایمان دارند. کتاب همه قرآن و قبله آنان کعبه‏ است، مسلمانان با هم و مانند هم حج می‏ گزارند و مانند هم نماز می‏ خوانند و مانند هم‏ روزه می‏ گیرند ... و جز در اموری جزئی ، با هم اختلاف چندانی ندارند .

خورشید فروزان اسلام، در اوج تیرگی و ظلمت و جهل بشر طلوع کرد، نور امید و رهایی در دل انسان های اسیر جاهلیت تابیدن گرفت و دیدگانشان روشن گشت. نغمه ‏ی توحید، سراسر گیتی را درنوردید و قوم‏ ها و قبیله‏ های پراکنده را با دعوت به اعتصام به ریسمان الهی، متحد و منسجم ساخت. این همه، به برکت میلاد نور، پیام آور توحید، رسول وحدت، حضرت محمّد (ص) بود که با بعثت خویش، شعار برادری و پیمان اخوت را برای جوامع بشری به ارمغان آورد. اکنون که بیش از 1400 سال از آن روزهای پرشکوه و به یادماندنی می گذرد، هنوز هم آن نغمه شورانگیز، قلب و اندیشه مؤمنان را به یکدیگر نزدیک می سازد. گرچه فِرق مختلف اسلامی خصوصاً شیعی و سنی، در روز ولادت آن حضرت، اختلاف نظر دارند، اما در سال و ماه ولادت اش تقریباً وحدت نظر است. اهل تسنن روز 12 ربیع‌الاول سال 570‌ م را و شیعیان روز 17 ربیع‌الاول همان سال را روز ولادتِ پیامبر خاتم (ص)می‌دانند. از همین رو فاصله بین 12 تا 17 ربیع الاول را هفته وحدت می نامند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۰۳ ، ۱۱:۴۰

  اگر انسان می‌خواهد فرزندانی مطیع و خوب داشته باشد؛ قدم اولش این است که به مادرِ بچه ها یعنی همسرش احترام بگذارد (و برای خانم‌ها؛ به پدر بچه‌ها)  نمی‌شود زن و مرد همیشه در حال بی احترامی به هم باشند و بخواهند فرزندانشان به آنان احترام بگذارند. 

مثال اول:  پدر، به بچه‌ها گفته است، داخل اتاق بازی نکنید و بچه‌ها بازی می‌کنند، بعد پدر بیاید و به بچه‌اش بگوید : چرا داخل اتاق بازی کردی. فرزند جواب دهد: مادر اجازه داده و پدر بگوید: مادرت غلط کرده.

به نظر شما این بچه وقتی بزرگ شد، با پدر و مادرش چگونه برخورد می‌کند؟

داستانک ۱: خانم فریده مصطفوی، دختر حضرت امام خمینی رحمت الله علیه می‌گوید:  یادم می‌آید بچه که بودم و با توپ توی اتاق بازی می کردم توپ را زدم و شیشه شکست، امام با ناراحتی آمدند که ما را تادیب کنند چرا این کار را کرده‌ایم؟  من گفتم: خانم به ما گفتند در اتاق بازی کنید، عیبی ندارد. تا من این را گفتم، ایشان هیچ نگفتند و سرشان را پایین انداختند و از اتاق بیرون رفتند.

منبع: برداشت‌هایی از سیره امام خمینی رحمت الله علیه، جلد ۱، صفحه ۸۰ 

مثال دوم:  هنوز همسر انسان سر سفره نیامده؛ مردِ خانه غذا را تمام می‌کند.

داستانک ۲: خانم فاطمه طباطبایی، عروس حضرت امام می‌گویند:

احترام امام به خانم بسیار زیاد بود و تا آخرین ساعات عمرشان این احترام در اعمال و رفتارشان مشهود بود و به همه حتی پسرشان نیز حفظ این روحیه را توصیه می‌کردند.

تا وقتی که خانم سرسفره نمی‌آمدند، خودشان دست به غذا نمی‌زدند.  گاهی که ما زودتر دست به غذا می‌بردیم نمی‌گفتند: چرا صبر نمی‌کنید؟ می‌گفتند: خانم نیامدند؟  چند بار ایشان را صدا می‌زدند. گاهی خانم می‌آمدند و می‌گفتند: آقا، آخر من مهمان دارم، شمابخورید، من باید غذا را بکشم بعدا می‌آیم.  این رفتار امام در همه اثر می‌گذاشت. 

منبع: کتاب زندگی به سبک روح الله، جلد ۱، صفحه ۲۰

منبع: منبرک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۰۳ ، ۱۰:۵۴

  تشکر، یکی از اصول زیاد کننده علاقه در زندگی

عنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ:  منْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل

حضرت رضا علیه السلام می‌فرمایند:

کسى که از احسان مردم تشکر نکند شکر خدا را بجا نیاورد.

منبع: بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهارف جلد ‏۶۸، صفحه ۴۵

یکی از اصولی که زندگی را شیرین می‌کند اصل تشکر است.

به عنوان مثال مرد باید هنگام غذا از همسرش به خاطر پخت غذا تشکر کند و زن نیز از مرد باید تشکر کند. در غیر مسائل مربوط به همسر نیز انسان باید تشکر کند و نگوید وظیفه اوست. مانند:

در هنگام پیاده شدن از اتوبوس از راننده تشکر کنیم

درهنگام بیرون آمدن از مغازه از مغازه دار تشکر کنیم

در هنگام خروج از مسجد از خادم تشکر کنیم

در هنگام دیدن رفتگر از او تشکر کنیم

در هنگام دیدن معلم فرزندمان از او تشکر کنیم

در هنگام دیدن راننده سرویس فرزندمان از او تشکر کنیم

در هنگام دیدن فیلمی زیبا با پیامک از کارگردان تشکر کنیم

در هنگام مشاهده کار خوبی از مسئولین از آنان تشکر کنیم

در هنگام خواندن مطلبی زیبا در مجله با پیامک از نویسنده تشکر کنیم. و ...

منبع : منبرک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۰۳ ، ۱۰:۴۵

خشم؛ کلید تمام بدی‌ها

و قَالَ أبی محمد العسکری علیهماالسلام: الْغَضَبُ مِفْتَاحُ کُلِّ شَر

امام حسن عسکری علیه السلام می‌فرمایند:

خشم کلید تمام بدی‌هاست.

منبع: بحارالانوار، جلد ‏۷۵، صفحه ۳۷۳، باب ۲۹، مواعظ أبی محمد العسکری…

داستان:  مرحوم حضرت آیه اللّه العظمى آقاى بروجردى مرجع وقت جهان تشیع در آن زمانى که در شهرستان بروجرد بودند نذر کردند که اگر خشم و عصبانیت خود را کنترل نکنند و به افراد تندى نمایند یک سال روزه بگیرند.

یک روز هنگام مباحثه علمى با یکى از شاگردان خود بخاطر اینکه آن شاگرد مطالب غیرمنطقى و بى ارتباط با موضوع بحث مى گفت طاقت نیاوردند و نسبت به او تندى نمودند.  و در اینجا بود که نذر آقاى بروجردى شکسته شد. بعد یک سال روزه گرفتند تا نذر خود را ادا کنند.

در اینجا به یاد این سخن حضرت امام زین العابدین علیه السلام افتادم که در مقام دعا خطاب به پروردگار متعال مى‌فرماید:

پروردگارا! مقام مرا در میان مردم بالا مبر مگر آنکه به همان اندازه، مقامم را نزد خودم پایین آورى. (صحیفه سجادیه دعاى مکارم الاخلاق)

منبع: کتاب داستان‌هایی از علما

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۰۳ ، ۱۱:۵۱

بعضی از مردم برای اینکه کارشون راه بیفته، مدام دروغ می‌گن و فکر می‌کنن اینا «دروغ مصلحتی» هست و اشکال نداره.

درحالی‌که این‌طوری نیست.

طبق نظر همه مراجع، «دروغ مصلحتى» که الآن بین مردم رایج شده، در واقع «دروغ منفعتى» هست و حرام.

دروغ مصلحتى دروغیه که مصلحت مهم‌ترى از راست‌گفتن داشته باشه؛ مثل دروغ‌گفتن براى نجات جون دیگران، حفظ مال و آبروی مردم، آشتی‌دادن دو نفر و امثال اون.

تازه اینجاها هم اگه می‌شه، بهتره یا باید توریه کنه، یعنی جوری حرف بزنه که دروغ نگفته باشه، اما طرف چیز دیگه‌ای بفهمه.

امام، استفتائات، ج۲، گناهان کبیره، س۴؛ دفتر همه مراجع.

منبع : احکام به زبان خیلی ساده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۰۳ ، ۱۵:۳۱

  اگر گناهی کرده باشیم چگونه توبه کنیم؟

امیرالمومنین صلوات الله علیه فرمودند از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که می‌فرمودند:  أَ لاَ أُخْبِرُکُمْ بِأَکْیَسِ اَلْکَیِّسِینَ وَ أَحْمَقِ اَلْحَمْقَى؟

آیا به شما خبر ندهم که زرنگ‌ترین زرنگها و احمق‌ترین احمقها کیست؟

اصحاب عرض کردند: بله، ای رسول خدا  رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: أَکْیَسُ اَلْکَیِّسِینَ مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ، وَ عَمِلَ لِمَا بَعْدَ اَلْمَوْتِ، وَ إِنَّ أَحْمَقَ اَلْحَمْقَى مَنِ اِتَّبَعَ نَفْسُهُ هَوَاهَا، وَ تَمَنَّى عَلَى اَلله تَعَالَى اَلْأَمَانِیَّ. زرنگ‌ترین زرنگها کسی است که نفس خودش را محاسبه کند و برای بعد از مرگش کار کند، و احمق‌ترین احمقها کسی است که نفسش از خواسته‌های خودش تبعیت کند و از خداوند متعال تمنای آرزوها کند.

مردی به امیرالمومنین صلوات الله علیه عرض کرد: ای امیرالمومنین! انسان چگونه محاسبه نفس کند؟

امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: إِذَا أَصْبَحَ ثُمَّ أَمْسَى رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ فَقَالَ: یَا نَفْسِ إِنَّ هَذَا یَوْمٌ مَضَى عَلَیْکِ لاَ یَعُودُ إِلَیْکِ أَبَداً، وَ اَلله تَعَالَى یَسْأَلُکِ عَنْهُ فِیمَا أَفْنَیْتِیهِ فَمَا اَلَّذِی عَمِلْتِ فِیهِ أَ ذَکَرْتِ اَلله أَمْ حَمِدْتِیهِ أَ قَضَیْتِ حَوَائِجَ مُؤْمِنٍ أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ کُرْبَةً أَ حَفِظْتِیهِ بِظَهْرِ اَلْغَیْبِ فِی أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ أَ حَفِظْتِیهِ بَعْدَ اَلْمَوْتِ فِی مُخَلَّفِیهِ أَ کَفَفْتِ عَنْ غِیبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ بِفَضْلِ جَاهِکِ أَ أَعَنْتِ مُسْلِماً مَا اَلَّذِی صَنَعْتِ فِیهِ فَیَذْکُرُ مَا کَانَ مِنْهُ.

هنگامی که صبح تا غروب را سپری کرد، به نفس خودش رجوع کند و به او بگوید: ای نفس این روزی که بر تو گذشت دیگر برایت برنمی‌گردد و خداوند متعال درباره آن از تو می‌پرسد که چگونه آن را گذراندی؟ و در آن چه کارهایی انجام دادی؟ آیا ذکر خدا گفتی و با یاد خدا بودی؟ آیا حمد خدا را کردی؟ آیا نیازهای مومنان را برآورده کردی؟ آیا سختی و گرفتاری ای را از آنها بر طرف نمودی؟ آیا در نبود او حفظ آبروی او در نزد خانواده و فرزندانش نمودی؟ آیا بعد از مرگش احترامش را در بازماندگانش نگه داشتی؟ آیا از غیبت برادر مومن با جایگاه و آبرویی که داشتی جلوگیری کردی؟ آیا به مسلمانی کمک کردی؟ در آن چه که کردی؟ پس هرکاری که در این روز کرده را به یاد آورد.

فَإِنْ ذَکَرَ أَنَّهُ جَرَى مِنْهُ خَیْرٌ، حَمِدَ اَلله تَعَالَى، وَ کَبَّرَهُ عَلَى تَوْفِیقِهِ، وَ إِنْ ذَکَرَ مَعْصِیَةً أَوْ تَقْصِیراً، اِسْتَغْفَرَ اَلله تَعَالَى، وَ عَزَمَ عَلَى تَرْکِ مُعَاوَدَتِهِ، وَ مَحَا ذَلِکَ عَنْ نَفْسِهِ بِتَجْدِیدِ اَلصَّلاَةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَلطَّیِّبِینَ، وَ عَرَضَ بَیْعَةَ أَمِیرِاَلْمُؤْمِنِینَ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ عَلَى نَفْسِهِ، وَ قَبُولَهُ لَهَا، وَ إِعَادَةَ لَعْنِ أَعْدَائِهِ وَ شَانِئِیهِ وَ دَافِعِیهِ عَنْ حَقِّهِ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِکَ قَالَ اَلله عَزَّ وَ جَلَّ: لَسْتُ أُنَاقِشُکَ فِی شَیْءٍ مِنَ اَلذُّنُوبِ مَعَ مُوَالاَتِکَ أَوْلِیَائِی، وَ مُعَادَاتِکَ أَعْدَائِی

پس؛ اگر بیادش آید که از او، خیرى سر زده، به حمد و ستایش خداى عزّ و جلّ‌ بپردازد و به خاطر توفیقش،او را به بزرگى یاد کند‌.

و هر گاه نافرمانى و عصیان یا تقصیرى بیاد آورد، از خداوند متعال طلب آمرزش کند و عزمش را جزم کند که به گناه برنگردد و با طرق زیر، گناه را از نفس خویش بزداید: با تکرار صلوات بر محمّد و آل پاک و طاهر او!  بیعت دوباره با امیر المؤمنین صلوات اللّٰه علیه و پذیرش آن و تکرار لعن بر دشمنان و بدخواهان و غاصبین حق او

پس اگر کسی چنین کاری انجام دهد، خداوند عزّ و جلّ‌ فرموده: با این موالات و دوستیت با أولیاء و دوستان من، و دشمنى‌ات با دشمنانم، در هیچ یک از گناهان، با تو مناقشه و مواخذه نمی‌کنم.

منبع : تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، ص 38

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۰۳ ، ۱۵:۰۷

  1/  چنانچه پرستار شک کند لباس یا بدنش نجس شده بنا می گذارد که لباس و بدنش پاک است و جستجو هم لازم نیست مگر آنکه یقین کند نجس شده که در این صورت باید لباس یا بدن را آب بکشد.

2/ گرچه پرستاری شغل شریف و پرزحمتی است ولی جای بقیه وظایف شرعیه را نمی گیرد. مثل: پوشش بدن از نامحرم و نماز و روزه و بقیه تکالیف شرعیه . بنابراین پرستاران عزیز باید به بقیه واجبات شرعیه خود نیز توجه داشته باشند.

3/ لمس بدن نامحرم حرام است. مقصود از لمس، برخورد بدن زن و مرد است ولی برخورد از روی پارچه اشکال ندارد. البته در صورت ضرورت ، لمس اشکال ندارد. مثل: اینکه مرد مصدومی را آورده اند و پرستاران زن هستند یا برعکس و رسیدگی به بیمار متوقف بر دست زدن به اوست. (۱)

4/ چنانچه بیمار در حال احتضار و جان کندن است، پرستار یا هر کسی که در آنجا حضور دارد موظف است او را رو به قبله نماید به طوری که کف پاهای محتضر به طرف قبله باشد.

 

************************

(۱) الفقه علی المذاهب الخمسه،ج۱ ،ص۸۹.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۰۳ ، ۱۵:۰۰

رباخوارى یکى از گناهان کبیره است که در قرآن جنگ با خدا محسوب شده است.[1]

گناه یک درهم ربا بزرگتر از آن است که انسان هفتاد مرتبه با محرم خود زنا کند.[2]

اما سه‏ نوع ربا حرام نیست:

1. رباى پدر و فرزند از یکدیگر

2. رباى زن و شوهر

3. ربا از کافرى که در پناه اسلام نیست.[3]

*****************************************

[1] بقره/ 279

[2] توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 215

[3] همان، م 2080

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۰۳ ، ۱۱:۵۳

1. مقدمات واجب همچون طهارت، پاکى، وقت‏ شناسى، قبله‏ شناسى، پوشش مناسب، غصبى نبودن مکان؛

2. مقدمات مستحبى همچون اذان و اقامه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۰۳ ، ۱۱:۴۹

  این حدیث معتبره که «هرکس پایان ماه صفر را به من اطلاع دهد، بهشت بر او واجب می‌شود.»؟

بذارین اصل داستان رو براتون توضیح بدم، خودتون می‌فهمین معتبره یا نه.

یه روز پیامبر عزیزمون توی مسجد قبا بین جمع زیادی از یارانشون فرمودن: «اولین کسی که الآن از در وارد بشه، مردی از اهل بهشته».

چند نفر از اصحاب که این رو شنیدن، یواشکی از مسجد بیرون رفتن تا دوباره وارد بشن و بهشتی بشن.

پیامبر متوجه شدند و به اون‌هایی که توی مسجد بودن، فرمودن: الآن عده زیادی وارد مسجد می‌شن، از بین اونا فقط کسی که پایان ماه آذار رو به من خبر بده، بهشتیه  اصحاب وارد شدن، درحالی‌که ابوذر هم بین‌شون بود.

پیامبر(ص) پرسیدند الآن توی کدوم ماه رومی هستیم؟ ابوذر جواب داد: یا رسول‌الله! از ماه آذار خارج شدیم.

پیامبر(ص) فرمودن: من این رو می‌دونستم و فقط دوست داشتم مردم کسی از یاران من رو که اهل بهشته، بشناسن.  می‌بینین؟  اصلاً بحث درباره ماه صفر نیست، بلکه درباره ماه آذاره که از ماه‌های رومیه؛ شاید اون سال با ماه صفر عرب‌ها هم‌زمان شده بوده و به‌همین خاطر، بعضی فکر می‌کنن منظور ماه صفره.

اما از این گذشته، کل بحث درباره اثبات جایگاه جناب ابوذر بوده و هیچ ربطی به ماه صفر یا آذار یا هر ماه دیگه‌ای نداره.

در نتیجه، انتشار حدیث به اون شکل اصلاً درست نیست و یه‌جور دروغ‌بستن به پیامبر (ص) و گناهه.

علل‌الشرایع، ج۱، ص۱۷۶.

منبع : احکام به زبان خیلی ساده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۰۳ ، ۱۴:۳۱