حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران

حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران
دراین وبلاگ برنامه ها و فعالیت های مذهبی فرهنگی سیاسی اجتماعی و... حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران و همچنین تفسیر قرآن و روایات اهل بیت (ع) و احکام شرعی و شبهات دینی و.... ارائه می گردد.

۳۰ مطلب در مرداد ۱۴۰۳ ثبت شده است

  مثل داروی تلخ!  دارو تلخ است؛ خاصیت آن هم به تلخی است، اما شیرینی سلامت و بهبود در پی دارد. به شرط این‌که در وقت و زمان خود مصرف شود، و دیر یا زود نشود. و دیگر آن‌که اندازه آن هم مراعات شود و کم یا زیاد نشود، اگر گفته‌اند شربتی را دو پیمانه مصرف کن و دیگری را سه یا چهار پیمانه، به همان میزان باید مصرف شود. از طرفی هم البته باید پرهیز را مراعات کرد، یعنی در کنار آن هر چیزی را نباید خورد. حال، نماز چیزی دقیقاً شبیه داروست.یعنی مثل دارو تلخ است، هر کس بگوید شیرین است شیرین‌عقل است. مگر می‌شود صبح سرمای زمستان توی جاده از اتوبوسی پیاده شوی، و در هوای سرد وضویی بسازی و با لرز و سرما نماز بخوانی و شیرین باشد؟ یا غرق فیلم یا غرق گفتگو باشی و مؤذن اذان بگویدو بلند شوی و راهی مسجد شوی و شیرین باشد؟ البته نه فقط نماز بلکه هر عبادت دیگری هم همین‌طور است.اساساً حق، اینگونه است. امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: الحق مُرّ، یعنی حق تلخ است. نماز هم که حق است پس تلخی‌های خود را دارد.بله، اگر انسان نسبت به حقیقت نماز فهم و معرفت پیدا کند تلخی آن شیرین و آسان می‌شود. از این رو در دعا از خدا می‌خواهیم، خدایا شیرینی ذکر خودت رابه ما بچشان. یعنی خدایا به ما معرفت کرامت کن! دیگر آن‌که نماز مثل دارو زمان‌دار است و باید زمان آن رارعایت کنیم، یعنی در وقت خود بخوانیم. چون فلسفه نماز احساس عظمت حق است و این احساس برای کسی اتفاق می‌افتد که نماز را در اول وقت خود بخواند.

کسی که با تأخیر، نماز خود را می‌خواند در حقیقت با تأخیر خود فریاد می‌کندکه خدایا! تو عظیم نیستی، پول عظیم است، کسب و کار عظیم است،تفریح و تفرج عظیم است. اگر تو عظیم بودی که من همان ابتدا حرف تو را گوش می‌دادم.

دیگر این‌که مثل دارو باید کنار نماز پرهیز هم باشد،پس اگر نماز حق است باید از باطل فاصله گرفت،یعنی نباید به منکر و فحشایی آلوده شد. وگرنه خاصیت نماز را از بین می‌برد.

شما وقتی یک فضا را با وسایل گرمایشی گرم نگه می‌داری بایدتمام روزنه‌ها و دریچه‌ها و درها را ببندی، و گرنه انرژی را هدر داده‌ای.

چرا نماز برای ما حرارت و گرمایی ایجاد نمی‌کند، چون پنجره گوش، پنجره چشم، پنجره دهان باز است و هر چیزی را می‌شنویم،هر چیزی را می‌بینیم، هر چیزی را می‌گوییم. اینجاست که همه چیز طعمه موش و مور و ملخ شده و از دست می رود.

خلاصه این‌که هر کس می‌خواهد از اندوخته نماز خود و از حرارت و گرمای آن برخوردار باشد باید این پنجره‌ها و روزنه‌ها را یکی پس از دیگری بسته نگه دارد و تنها به ضرورت باز کند،نه این‌که پیوسته از سر هوا و هوس و میل،چشم و زبان و گوش خود را باز بدارد.

منبع : منبرک فاطمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۰۳ ، ۰۹:۴۷

  اهمیت نامگذاری روز جهانی مسجد

روز ۳۱ مرداد ماه، با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز جهانی مساجد نامگذاری شده است.

رژیم غاصب صهیونیستی در چنین روزی به مسجدالأقصی حمله کرد و آنجا را به آتش کشید. به همین مناسبت این روز به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شد.

در رابطه با اهمیت و جایگاه مسجد، روایت‌های بسیار مهمی از معصومین علیهم السلام نقل شده است:

روایت ۱:  پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: کسى که به سوى مسجدى از مساجد خدا قدم بردارد، به ازاى هر قدمى که بر‌مى‏دارد، پاداش ده حسنه خواهد داشت و ده گناه از نامه اعمال او پاک مى‏شود و مقام و منزلت او را ده درجه بالا مى‏برند.

منبع: ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، صفحه: ۲۹۱ 

داستانک  امام صادق علیه السلام می‌فرمایند:  مردی نابینا نزد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله آمد و گفت: ای پیامبر خدا! من نابینایم و گاه ندای اذان را می‌شنوم؛ ولی کسی را نمی‌یابم که مرا به نماز جماعت و نماز همراه شما برساند.  پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمود: «از خانه‌ات تا مسجد، یک ریسمان ببند و در جماعت حاضر شو».

 منبع: تهذیب الأحکام: ج ۳ ص ۲۶۶ ح ۷۵۳ عن ابن أبی یعفور؛ وسائل الشیعه: ج ۵ ص ۳۷۷ ح ۱۰۷۰۴

روایت ۲:  حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند:  هر کس به مسجد می رود، یکی از ۸ فایده حداقل برای او خواهد بود... که یکی از آنها این است که به خاطر حیا هم که باشد، گناه نخواهد کرد.

یعنی یک شخص مسجدی، به خاطر همین نماز و مسجد در خیابان و بازار و جلو مسجد، به گناه نخواهد ایستاد… چراکه حیا او را از این کار باز می‌دارد.

منبع : منبرک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۰۳ ، ۰۹:۴۸

نباید با انجام مستحب، واجبی را ترک کرد یا حرامی را بجا آورد. مثل:

۱- نماز در حال قضا شدن است و به مستحبات نماز می پردازد.

۲- نماز قضا و نذورات بر عهده کسی است و انجام نمی دهد و به سفرهای زیارتی مستحب می پردازد.

۳- شبهای محرم تا آخر وقت سینه می زند و نماز صبح قضا می شود.

۴- برای گریاندن مردم، روضه های غیر معتبر یا دروغ می خواند.

۵- خمس و زکات و حج بر شخصی واجب است و انجام نمی دهد و به سفرهای زیارتی مستحب می رود. (۱)

۶- بدهی خود را نمی پردازد وافطاری مستحبی می دهد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱. فقهادرمباحث اصولی این نکته را درباب تزاحم وترتب طرح کرده اند که بایداقوی ملاکاً رااخذ کرد ،نگ : اجودالتقریرات ، ج۱ ،ص۳۱۴.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۰۳ ، ۱۰:۳۰

پدیده شگفت انگیز «پیاده‌روی اربعین» به شکل گسترده و تشکیلاتی کنونی، آثار فراوانی در ابعاد مختلف دارد که به چند مورد می‌پردازیم:

1- قدرت_نمایی جهانی شیعه: این حرکتِ دشمن‌شکن، از مصادیق توصیه‌های قرآنی است که به قدرت‌نمایی در مقابل دشمن تأکید می‌نماید: وَ لْیَجِدُوا فیکُمْ غِلْظَةً (توبه/۱۲۳). 2-  موجب خشم و وحشت دشمن: قرآن کریم، توصیه می‌نماید که مسلمین باید به مسیری گام نهند که موجب خشم و وحشت دشمن می‌شود: ِ وَ لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً یَغیظُ الْکُفَّار (توبه/۱۲۰).

3- تجلی ایثار و فداکاری: شیعیان عراقی و ...، پس‌انداز و دارایی‌های خود را در اختیار زوار قرار می‌دهند گرچه خود به آن نیاز داشته باشند: وَ یُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَة (حشر/۹).

4- تحقق اتحاد جهانی شیعه: در جاده ۸۰ کیلومتری، شیعیان و سایر مسلمانان در کنار هم صحنه زیبایی از وحدت و انسجام جهانی را به وجود ‌آورده به ندای آیه ۱۰۳ آل‌عمران لبیک می‌گویند: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا.

5- عملی شدن بسیاری از آموزه‌های اسلامی: نظیر میهمان‌نوازی، مدارا، صبر، از خودگذشتگی و... که در این سفر عملاً خود را نشان می‌دهد.

6- زمینه سازی ظهور: تحمل سختی های این سفر زیارتی (گرما و...) نمونه‌ای از تمرین و آمادگی برای سربازی در رکاب حضرت ولی عصر(عج) به شمار می رود. چرا که این پیاده روی جنگ_ترکیبی علیه دشمن به شمار می رود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۰۳ ، ۱۰:۲۳

  ﻗَﺎﻝَ الإِمَامُ الصَّادِقُ صَلَوَاتُ اللّهِ عَلَیْه: ﻟَﻮْ ﺃَﻥﱠﺃَﺣَﺪَﻛُﻢْ ﺣَﺞﱠﱠ ﺃَﻟْﻒَ ﺣَﺠﺔٍ ﺛُﻢﱠﱠ ﻟَﻢْ ﻳَﺄْﺕِ ﻗَﺒْﺮَ ﺍﻟْﺤُﺴَﻴْﻦِ ﺑْﻦِ ﻋَﻠِﻲٍّ (عَلَیْهِِمَا السَّلَام)، ﻟَﻜَﺎﻥَ ﻗَﺪْ ﺗَﺮَﻙَ ﺣَﻘّﺎً ﻣِﻦْ ﺣُﻘُﻮﻕِ ﺍﻟﻠﻪِ، ﻭَ ﺳُﺌِﻞَ ﻋَﻦْ ﺫَﻟِﻚَ؛ ﻓَﻘَﺎﻝَ:ﺣَﻖﱡ ﺍﻟْﺤُﺴَﻴْﻦِ (عَلَیْهِ السَّلَام) ﻣَﻔْﺮُﻭﺽٌ ﻋَﻠَﻰ ﻛُﻞﱢﱢ ﻣُﺴْﻠِﻢٍ.

حضـرت امـام صـادق علیه الصّلاة و السّلام فرمودند: اگر یکى از شما هزار مرتبه به حج رود ولى به زیارت قبر حضرت حسین بن على علیهما السّلام نرود، مسلّماً حقّی از حقوق خداوند متعال را ترک کرده، و قیامت از آن مورد سؤال و باز خواست واقع مى شود؛ سپس حضرت فرمودند: حقّ امام حسین علیه السّلام بر هر مسلمانى واجب و لازم است.

کامل الزّیارات، باب هفتاد و هشتم، حدیث ششم

زیارت پیاده

حضرت صادق علیه السلام فرمود: شخصى که به زیارت قبر حسین بن على علیه السّلام میرود، پس زمانى که از خانواده اش جدا می شود، با اولین گامى که برمی‏دارد تمام گناهانش آمرزیده می‏شود. سپس به ازای هر قدمی که برمیدارد، پیوسته تقدیس و تنزیه و پا ک می شود تا آن که نزد حسین بن علی علیه السلام برسد. در این هنگام خداوند با او بدین گونه مناجات و خطاب می کند: ای بنده من! از من بخواه، به تو می دهم؛ دعا کن اجابت می کنم؛ درخواست کن، می بخشم؛ حاجت بخواه، روا می کنم. حضرت فرمود: بر خداوند است که به آنچه وعده فرموده است، وفا نماید.

کامل الزیارات ص ۱۳۲

قَالَ الإِمَامُ الصَّادِقُ صَلَوَاتُ اللّهِ عَلَیْه: ﻣَﻦْ ﺃَﺗَﻰ ﻗَﺒْﺮَ ﺍﻟْﺤُﺴَﻴْﻦِ عَلَیْهِ السَّلَام ﻣَﺎﺷِﻴﺎً، ﻛَﺘَﺐَ ﺍﻟﻠﻪُ ﻟَﻪُ ﺑِﻜُﻞﱢﱢ ﻗَﺪَﻡٍ ﻳَﺮْﻓَﻌُﻬَﺎ ﻭَ ﻳَﻀَﻌُﻬَﺎ، ﻋِﺘْﻖَ ﺭَﻗَﺒَﺔٍ ﻣِﻦْ ﻭُﻟْﺪِ ﺇِﺳْﻤَﺎﻋِﻴﻞَ.

حضـرت امـام صـادق علیه الصّلاة و السّلام فرمودند: کسى که پیاده به زیارت قبر حضرت امام حسین علیه السّلام برود، خداوند متعال برای او به هر گامى که برداشته و به هر قدمى که از زمین بلند نموده و بر آن نهاده، ثواب آزاد کردن بنده اى از اولاد حضرت اسماعیل را مى نویسد.

کامل الزّیارات: باب چهل و نهم، حدیث نهم

على بن صائغ، از حضرت امام صادق علیه السّلام نقل کرده که آن حضرت فرمودند: اى على! قبر امام حسین علیه السّلام را زیارت کن و آن را ترک مکن. عرض کردم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟

حضرت فرمودند: کسى که پیاده زیارت کند امام حسین علیه السلام را ، خداوند به هر قدمى که بر مى دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى فرماید و یک درجه مرتبه اش را بالا مى برد و وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکّل او مى فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج مى شود را نوشته و آنچه شر و بد مى باشد را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى گویند: " اى ولىّ خدا ، گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب الله و حزب رسول الله و حزب اهل بیت رسول الله علیهم السلام مى باشى و خداوند هرگز چشمانت را به آتش جهنم بینا نمى کند و آتش نیز تو را ابدا نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد نمود.

کامل الزیارات باب ٤٩ ح ۶

و اما زیارت اربعین، نوعی «تجدید میثاق» با امام حسین علیه‌السّلام و اهل بیت وامامان معصوم علیهم السّلام است. ابراز وفاداری نسبت به آنان و راه و مرامشان، ابراز عداوت و برائت نسبت به قاتلان و دشمنان آنان، تولّی و تبرّی، اعلام آمادگی برای جان فشانی در راه مقدّس آنان، بیان مواضع و همبستگی با خطّ نورانی اهل بیت پیامبر، تبعیّت و تسلیم و نصرت، شناخت چهره‌های  حق و باطل و رهبران «نور» و «نار» و مسئله جهاد و شهادت و خطّ ایثارگری در راه مکتب و عقیده، که دستاورد شناخت فلسفه عاشورا  و قیام حسینی است. این سرفصل‌ها در زیارت اربعین بازگویی می‌شود و زائر حسینی این باور‌ها را از دل بر زبان جاری می‌کند، تا زمینه رسوخ قلبی و نمود اجتماعی آن فراهم آید. توفیق الهی نصیب آنانی باد، تا در اربعین حسینی، آن امام شهید را با این زیارتنامه زیبا و پرمعنا که آموزه حضرت صادق علیه‌السّلام به شیعه است، در کنار حرم باصفایش زیارت و عرض ادب کنند و جا ماندگان معذور و با عذر موجه نیز ،از جای جای این کره خاکی از راه دور ، در نهایت ارادت و محبت و مودت، زیارت اربعین را با زبان سر و زبان دل بخوانند که: چاره گشای همه ی دردها و دشمن آزار است. آمین یا رب العالمین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۰۳ ، ۱۱:۴۹

حرم امامان معصوم (ع) دارای احکامی است :

۱- مستحب است زیارت قبور وحرم امامان معصوم (ع) همان گونه که پیامبر (ص) به زیارت مرقد مادر بزرگوارشان رفتند و گریه کردند.

۲- شایسته نیست هنگام نماز مشغول زیارت شویم بلکه باید نمازرا اول وقت بجا آورد.

۳- ورود جنب و حائض و نفساء به حرم پیامبر(ص) و ائمه (ع) جایز نیست. (۱)

۴- سجده کردن برای امامان معصوم (ع ) حرام است. ولی اگر برای خدا سجده نماید و خدا راشکرکند که توفیق زیارت را نصیب او کرده اشکال ندارد. (۲)

۵- نماز خواندن جلوتر از قبر امامان معصوم(ع) اگر هتک حرمت حساب شود، باطل است. (۳)

۶- نخ و پارچه بستن به ضریح و همین طور قفل زدن به پنجره¬ها هیچ گونه سند و مدرکی ندارد و باید این گونه کارها ترک شود.

۷- نجس کردن حرم جایز نیست و اگر نجس شود باید فورا آب بکشیم یابه خادمین حرم اطلاع دهیم تا آنها آب کشند. (۴)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱- توضیح المسائل محشی ،ج۱،ص۵۱۷.

۲- توضیح المسائل محشی ،ج۱،ص۵۹۰.

۳ - همان ، ص۴۹۴.

۴- همان ،ص۵۰۴.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۰۳ ، ۱۱:۴۶

پاسخ:

الف: استغفار برای خودتان را می توانید با جملات استغفر الله ربی و اتوب الیه، الهی العفو، داشته باشید.

ب: اگر حق الناسی مانند غیبت به گردن دارید و در صدد جبران آن هستید باید از آن فرد حلالیت بطلبید.

اگر حلالیت طلبیدن، موجب ایجاد اختلاف و کینه و نزاع می شود، لازم نیست حلالیت طلبید، بلکه باید توبه و استغفار کرد و برای آن فرد نیز استغفار و طلب بخشش کرد:

«سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا کَفَّارَةُ الِاغْتِیَابِ قَالَ تَسْتَغْفِرُ لِمَنِ اغْتَبْتَهُ کَمَا ذَکَرْتَهُ. (۱)

از پیامبر سوال شد که کفاره و راه جبران غیبت کردن چیست؟ فرمودند: این است که هر وقت یاد آن فردی که غیبتش را کردی، افتادی، برایش استغفار کنی». و با انجام کارهای خیر مانند صلوات فرستادن، قرآن خواندن و هدیه ثواب آن کارها به آن فرد کم کم اثرات بد آن را از بین برد.

پس هر جا حلالیت طلبیدن باعث مفسده بیشتر می شود، لازم نیست حلالیت بطلبید، توبه و استغفار کافی است.

-------------------------------

(۱) شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، انتشارات جامعه مدرسین قم، 1413 ه.ق، ج 3، ص 377.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۰۳ ، ۱۱:۴۲

عبادات باید خالصانه برای خدا باشد و هیچ کس -حتی اولیاء خدا- را در آنها شریک نکنیم. (۱)

سوال: پس نماز امام زمان چیست؟ آیا این نماز برای امام زمان خوانده می شود؟

جواب: این نمازیست که به دستور امام زمان(عج) است یعنی ایشان به ما یاد داده اند ولی وقتی این نماز را می خوانیم فقط باید برای رضای خدا بخوانیم. نماز سایر معصومین(ع) هم این چنین است مثل نماز امیرالمؤمنین(ع)، نماز امام جواد(ع) و ... که این نمازها به دستور این بزرگواران است و آنها به ما یاد داده اند ولی وقتی می خواهیم بخوانیم فقط برای رضای خدا باید بخوانیم. اگروضو یا نماز یا روزه یا حج به انگیزه دیگری غیراز رضای خدا واطاعت او انجام شود ، باطل است. (۲)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱- المسائل الصاغانیة ،ص۱۱۸.

۲- توضیح المسائل امام خمینی (ره) مسأله ۲۸۱.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۰۳ ، ۱۱:۱۸

ایرانیان، سربازان اسلام 

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَهَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ (۵۴)

اى کسانى که ایمان آورده‏اید، هر که از شما از دینش بازگردد چه باک زودا که خدا مردمى را بیاورد که دوستشان بدارد و دوستش بدارند. در برابر مؤمنان فروتنند و در برابر کافران سرکش در راه خدا جهاد مى‏کنند و از ملامت هیچ ملامتگرى نمى‏هراسند. این فضل خداست که به هر کس که خواهد ارزانى دارد، و خداوند بخشاینده و داناست. [سوره مائده آیه ۵۴] 

و روی: أن النبی (صلی الله علیه و آله) سئل عن هذه الآیه- فضرب بیده على عاتق سلمان- فقال: هذا و ذووه، ثم قال: لو کان الدین معلقا بالثریا- لتناوله رجال من أبناء فارس.  مردم پرسیدند: اى رسول خدا این قوم چه کسانى هستند که اگر ما پشت به دین کنیم، خداى تعالى آنان را به جاى ما مى‏گذارد؟  رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دست به شانه سلمان زد و فرمود: این و قوم این مرد است، به خدایى که جانم به دست او است، اگر ایمان به خدا را در ثریا آویزان کرده باشند، بالأخره مردمى از فارس آن را به دست مى‏آورند  منبع: المیزان فی تفسیر القرآن، جلد ۵، صفحه: ۳۸۸

رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله: إنّ إبراهیمَ هَمَّ أن یَدعُوَ على أهلِ العِراقِ، فَأوحَى اللّه ُ تعالى إلَیهِ: لا تَفعَلْ، إنّی جَعَلتُ خَزائنَ عِلمِی فیهِم و أسکَنتُ الرَّحمَهَ قُلوبَهُم.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: ابراهیم علیه السلام خواست عراقیان (منظور عجم هاست) را نفرین کند. خداوند متعال به او وحى فرمود: این کار را نکن؛ [زیرا] من گنجینه هاى دانش خود را در میان آنان نهاده ام و رحمت (مهربانى) را در دلهاى ایشان جاى داده ام.

منبع: میزان الحکمه، جلد ۱۰، صفحه ۴۵۷۰، حدیث ۱۵۷۶۷

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۰۳ ، ۱۱:۱۲

  یڪی از گرفتاری هایی ڪه معمولا انسان ها بہ آن دچار می شوند ، چشم زخم است .

برای جلوگیری از چشم خوردن یا رفع آن ، دستوراتی از جانب اهل بیت (ع) رسیده است .

از آن جمله ، استفادہ از سوره حمد است . در سخنی از امام رضا (ع) قرائت سوره حمد مایہ شفای چشم زخم معرفی شده است .

پیامبر اکرم فرمودند : قرائت سوره حمد و آیت الکرسی موجب جلوگیری از اثر چشم جن و انس می شود.

منبع:کنزالمال،ح۲۵۱۲

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۰۳ ، ۱۵:۳۲