حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران

حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران
دراین وبلاگ برنامه ها و فعالیت های مذهبی فرهنگی سیاسی اجتماعی و... حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران و همچنین تفسیر قرآن و روایات اهل بیت (ع) و احکام شرعی و شبهات دینی و.... ارائه می گردد.

۱۵ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۴ ثبت شده است

۱. اگر انسان مال خود را به کسى بدهد و بگوید نزد تو امانت باشد و او هم قبول کند، باید به احکام امانت‌دارى عمل نماید. (۱)

۲. حفظ مالى که نزد کسى به امانت گذاشته شده واجب و کوتاهى در نگهدارى آن حرام و ضمان‌آور است. (۲)

۳. کسى که چیزى را امانت مى‏ گذارد، هر وقت بخواهد مى‏ تواند آن را پس بگیرد و کسى که امانت را قبول مى ‏کند، هر وقت بخواهد مى ‏تواند آن را به صاحبش برگرداند. (۳)

۴. کسى که نمى ‏تواند از امانت نگهدارى کند، بنا بر احتیاط واجب نباید قبول کند. (۴)

۵. تصرف در امانت بدون اجازه حرام است.  

منبع:

(۱) توضیح المسائل مراجع، م ۲۳۲۷.

(۲) فرهنگ فقه، ج ۳، ص ۳۱۷.

(۳) توضیح المسائل مراجع، م ۲۳۳۲.

(۴) همان، م ۲۳۳۰.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۰۴ ، ۱۵:۳۸

 

همه مراجع: اگه بیرون چشم کشیده شده باشه و جِرم هم داشته باشه، باید برای وضو برطرف بشه؛ ولى برطرف کردن اون مقدارى که داخل چشمه، لازم نیست. 

نورى، توضیح‌المسائل، م243؛ وحید، توضیح‌المسائل، م248؛ دفتر: خامنه‌‏اى. 

منبع : احکام به زبان خیلی ساده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۰۴ ، ۱۴:۳۶

اگه توی خیابون و پارک و سایر مکان‌های عمومی، پول یا وسیله‌ گمشده‌ای ببینم وظیفه‌مون چیه؟ بهتره برش دارم یا نه؟ اگه قیمتش کم باشه چی؟ 

ببین عزیزم، به‌طور کلی برداشتن مالی که پیدا می‌کنید مکروهه. یعنی بهتره که برش ندارید، کم هم باشه بازم بهتره برش ندارید و اگه برندارید ثواب هم داره. 

اما یه استثنا داره: اگه قیمت اون مالِ گم‌شده کمتر از یک درهم شرعی (یعنی حدود ۲.۵ گرم نقره) باشه و صاحبش هم معلوم نباشه، می‌تونید اون رو برای خودتون بردارید. (کپشن رو حتما ببینید) 

نکته اول: ما یه بررسی کردیم، الان (اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت حدود ۲.۵ گرم نقره بیشتر از ۱۵۰ هزار تومنه. پس می‌شه گفت وسایل زیر ۱۵۰ هزار تومن رو اگه پیدا کردید (و شرایط بالا رو داشت)، می‌تونید برای خودتون بردارید. 

 

برای برداشتن مالی که ارزشش کمه بعضی ار مراجع یه شرط دیگه هم دارن: 

آیت‌الله سیستانی: برای این که مال گمشده رو بشه برداشت اون وسیله نباید علامت و نشونه خاصی که بشه باهاش صاحبش رو پیدا کرد داشته باشه، اگر این بود مبلغش زیاد هم باشه اشکال نداره برش دارید. 

آیات عظام مکارم و نوری: اون وسیله حتما باید علامت داشته باشه (یعنی اگه علامت نداره نمی‌شه برش داشت). 

آیات عظام رهبری، وحید و زنجانی: اصلاً داشتن یا نداشتن علامت فرقی نمی‌کنه، بقیه شرایط بود می شه برش داشت. 

نکته مهم دوم (گم‌شده واقعی): این حکمی که گفتیم فقط برای مالِ «واقعاً گم‌شده» است. اموالی که ممکنه صاحبش عمدا اونو اونجا گذاشته (مثلاً روی سکو، یا تو جاکفشی یا قفسه و...) و شک دارید گم شده است یا نه، حکم اموال گم شده رو نداره و حتی اگه قیمتش خیلی کم باشه، حق ندارید برش دارید.

 

منبع: ویکی فقه؛ امام، تحریرالوسیله؛ شبیری، م 2573 و 1872؛ سیستانی، رساله جامع، ج۱ م2582؛ مکارم، رساله، م2194؛ وحید، رساله، م 2628 و 2629.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۰۴ ، ۱۴:۲۹

با کاغذی که آیات قرآن یا اسم‌های متبرک توش نوشته شده، چه کار کنیم؟ آیا دو‌رریختن اون اشکال داره؟ 

برای ازبین‌بردن اسمای جلاله، یکى از این کارها رو می‌تونین انجام بدین: 

1/اون‌ها رو به مراکز بازیافتی تحویل بدین تا ازشون براى ساخت کارتن و امثال اون استفاده کنن (این از همه بهتره؛ چون اسراف هم نمی‌شه). 

2/با رعایت احترام، اون‌ها رو توی یه جای پاک و مناسب دفن کنین. 

3/اون‌ها رو توی آب جارى، مثل رودخونه بریزین تا به مرور ازبین برن. 

نکته: سوزوندن یا دورریختن کاغذی که اسمای جلاله و متبرکه داره، مجاز نیست. 

مکارم، استفتائات، ج۱، س۷۶؛ خامنه‌اى، اجوبة‌الاستفتائات، س۱۶۳، ۱۶۲ و ۱۶۵؛ سیستانی، رساله جامع، ج1 م428؛ دفتر: همه مراجع. 

منبع : احکام به زبان خیلی ساده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۰۴ ، ۱۵:۲۰

  کسی که می داند وضو گرفته و مبطل نیز از او سرزده اگر نداند کدام جلوتر بوده، سه صورت دارد.

1/ اگر پیش از نماز است، باید وضو بگیرد.

2/ اگر بین نماز است، باید نماز را بشکند و وضو بگیرد. 

3/ اگر بعد از نماز است، باید وضو بگیرد و نماز خوانده شده را دوباره بخواند.(۱) 

مساله: اگر بعد از نماز  شک کند که قبل از نماز وضوی او باطل شده یا بعد از نماز، نمازی که خوانده صحیح است. 

منابع:

۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۱۹۰ م۳۰۲ آیات عظام صافی تبریزی بهجت وسیستانی : ‌اگر بعداز نماز است، نمازی که خوانده صحیح است.

۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۶ ص ۳۴

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۰۴ ، ۱۵:۱۰

بعضی از مردم فکر می‌کنن که موقع غذا، فقط گفتن یک‌ «بسم الله الرحمن الرحیم» مستحبه.
 در حالی که این طوری نیست.
 اگه سر سفره چندجور غذا باشه، مستحبه قبل از خوردن هر کدوم، یه «بسم الله» جدا گفته بشه.
 توضیح المسائل امام، م2636.
منبع :  احکام به زبان خیلی ساده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۴ ، ۱۵:۵۱

۱. تبسم و لبخند مستحب است و در روایات آمده است که خنده مؤمن تبسم است. «1» 

۲. خندیدن با صداى بلند (قهقهه) مکروه است. «2» 

۳. زیاد خندیدن، خنده بیجا و خندیدن در تشییع جنازه و گورستان مکروه است. «3» 

منبع:

«1» وسائل الشیعه، ج 12، ص 114. 

«2» همان.

«3» همان، ص 115؛

جواهرالکلام، ج 4، ص 270؛

فرهنگ فقه، ج 3، ص 511.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۴ ، ۱۴:۲۱

  رمز نجات از فتنه‌های آخرالزمان  

شیخ صدوق روایت کرده از عبد الله بن سنان که گفت: 

حضرت صادق علیه السلام فرمود که: در آینده شبهات به سوی شما هجوم می‌آورند [و گناهان زیاد می‌شود‌ (مانند گناهان چشم و گوش و زبان و …)] و شما بدون نشانه و راهنما و پیشواى هدایت کننده می‌مانید و نجات نمى‌یابد در آن شبهه مگر کسى که بخواند دعاى غریق را. 

گفتم: چگونه است دعاى غریق؟ 

فرمود: مى‌گویى  

یا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ  

منبع: مفاتیح الجنان؛ بعد از زیارت وارث و قبل از زیارت حضرت عباس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۴ ، ۱۱:۱۹

بعضی‌ها فکر می‌کنن برای فاتحه خوندن، حتماً باید به قبرستون رفت و برای هر نفر هم باید یه فاتحه جدا خوند!

  در حالی که این درست نیست. 

فاتحه رو از راه دور (مثلاً از خونه) هم می‌شه خوند و ثوابش به میّت می‌رسه. (البته رفتن به قبرستان هم خیلی خوب و سفارش شده!).

ثواب یک فاتحه رو هم می‌شه خیلی راحت به روح چند نفر یا حتی همه رفتگان‌تون هدیه کرد. خدا به کرمش برای همه این ثواب رو لحاظ می کنه.  

 

منبع : احکام به زبان خیلی ساده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۰۴ ، ۱۱:۱۵

  اهمیت دختر 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: 

از مبارکی زن این است که فرزند نخست او دختر باشد. 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: 

بوی فرزند، از بوی بهشت است و دختران را جز مومن، کسی دوست ندارد. 

امام صادق علیه السلام: 

پسرها نعمت‌اند و دخترها نیکی. خداوند از نعمت‌ها سوال و به نیکی‌ها پاداش می‌دهد. 

ابن عباس از رسول اکرم نقل کرده است که فرمودند: 

 کسى که تحفه‏اى بخرد و براى خانواده خود بیاورد، اجر او در پیشگاه الهى مانند کسى است که به مستمندان کمک کرده باشد. سپس در نوع تقسیم تحفه فرمود: اول به دختر بچه‏ها بدهید سپس به پسرها، آن کس که دختر بچه خود را مسرور نماید اجر آزاد کردن بنده‏اى از فرزندان اسماعیل دارد و آن کس که دیده پسر بچه خود را روشن کند مانند کسى است که از خوف خداوند گریسته باشد و اجر گریه از خوف خداوند، جنات نعیم است. 

منبع:حکمت نامه کودک، آیت الله ری شهری، صفحه ۲۹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۰۴ ، ۱۱:۰۷