حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران

حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران
دراین وبلاگ برنامه ها و فعالیت های مذهبی فرهنگی سیاسی اجتماعی و... حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران و همچنین تفسیر قرآن و روایات اهل بیت (ع) و احکام شرعی و شبهات دینی و.... ارائه می گردد.
۲۱ مرداد ۰۳ ، ۰۸:۰۹

هفت نکته درباره نماز جماعت

‏ 1. نمازى‏که به جماعت خوانده‏مى‏شود باید نماز واجب باشد همچون نمازهاى یومیه، آیات، قضا و ... و نمى‏توان نمازهاى مستحب را به جماعت خواند. (مگر نماز باران و نماز عید فطر و قربان) (1)

2. نماز قضا را مى‏شود با جماعت خواند چه نماز امام جماعت اداء باشد یا قضا و لازم نیست هر دو یک نماز را بخوانند مثلًا اگر نماز قضاى صبح را با نماز ظهر یا عصر امام جماعت بخواند اشکال ندارد. (2)

3. اگر امام یا مأموم بخواهد نمازى را که به جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند در صورتى که جماعت دوّم و اشخاص آن غیر از اول باشد اشکال ندارد. (3)

4. اگر بین جاى سجده مأموم و جاى ایستادن امام جماعت به قدر دو قدم فاصله باشد اشکال ندارد و نیز اگر بین کسى‏که به واسطه مأمومى که جلوى او ایستاده و به امام جماعت متصل است به همین مقدار فاصله باشد نمازش اشکال ندارد. (4)

5. اگر انسان نداند نمازى را که امام جماعت مى‏خواند نماز واجب یومیه است یا نماز مستحب، #نمى‏تواند به او اقتدا کند. (5)

6. اگر امام جماعت ایستاده باشد و مأموم نداند که در کدام رکعت است مى‏تواند اقتدا کند ولى باید حمد و سوره را به قصد قربت بخواند. (6)

7. کسى که ایستاده نماز مى‏خواند نمى‏تواند به کسى که نشسته یا خوابیده نمازمى‏خواند اقتدا کند و کسى‏که نشسته نمازمى‏خواند نمى‏تواند به کسى که خوابیده نماز مى‏خواند اقتدا نماید. (7)

پی نوشت: 1. توضیح المسائل مراجع، ج 1، م 1388.

2. همان، م 1388.

3. همان، م 1404 ..

4. توضیح المسائل مراجع، م 1435.

5. همان، م 1410.

6. همان، م 1446.

7. همان، م 1455

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۵/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی