حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران

حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران
دراین وبلاگ برنامه ها و فعالیت های مذهبی فرهنگی سیاسی اجتماعی و... حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران و همچنین تفسیر قرآن و روایات اهل بیت (ع) و احکام شرعی و شبهات دینی و.... ارائه می گردد.
۱۷ مرداد ۰۳ ، ۱۲:۵۵

دعای دفع بلا در ماه صفر

هر ساله در ابتدای ماه صفر، در فضای مجازی با این عبارت مواجه خواهید شد:

با خواندن این دعا در اول ماه صفر از بلا دور شوید: «سبحان الله یا فارج الهم و یا کاشف الغم فرّج همی و یسرّ أمری و ارحم ضعفی و قلّة حیلتی و ارزقنی من حیث لا أحتسب یا رب العالمین.»

پیغمبر فرمودند: هر کس مردم را از این دعا با خبر کند در گرفتاریش گشایش پیدا می‌شود!

نقد و بررسی:

1- ماه صفر ماه عزای اهل بیت است، و رحلت پیامبر اکرم (ص) در این ماه اتفاق افتاده است، ولی نحس بودن ماه صفر ثابت نشده و مورد تردید جدّی محقّقان دینی است. 

2-  طبق تحقیقات، دعای فوق در هیچ کتاب حدیثی به عنوان روایتی از پیامبر اکرم یا سایر ائمّه یافت نشد، پس نسبت دادن آن به پیامبر و اینکه فرموده باشند «هر کس مردم را از این دعا با خبر کند ....» دروغ بستن بر پیامبر است و از گناهان کبیره.

3- این قضیه که هر کس مردم را از این دعا با خبر کند، در گرفتاریش گشایش پیدا می‌شود، ورژن جدید اتفاقاتی بود که سابق میدیدیم کاغذهایی داخل خانه‌ها می انداختند که فلان امام در خواب به کسی گفته هر کس هفت بار از روی این دعا بنویسد، به زودی خبر خوشی می‌شنود! ولی اگر اعتنا نکند، دچار گرفتاری میشود!

4- این هفت بار نوشتن ها کار اتاق فکر دشمنان بود! بیشتر بازی با اعتقادات مردم بود، تا اگر نوشتید و نتیجه خوبی نگرفتید اعتقادتان به ائمه تضعیف شود!

5- حدیث هایی که در اینترنت مشاهده می کنید تا در منابع معتبر ندیده اید یا در سایت‌های معتبر و شناخته شده تایید نشده اند، نپذیرید؛ متاسفانه کارخانه حدیث سازی در اینترنت به شدت فعال است و در قالب های ظاهراً موجّه، اهداف شومی را تعقیب می کنند!

الفاظ دعای مزبور از دعاهای مختلفی گرفته شده و ترکیب شده و مضمون بدی ندارد، ولی نسبت دادن آن به پیامبر اکرم و اینکه پیامبر فرموده همدیگر را خبر کنید، کذب است و کار نادرستی است.

ترجمه عبارت مورد بحث: «منزه است خدا؛ ای گشایش دهنده گرفتاری ها، ای برطرف کننده غم ها، در کار مهم من گشایش قرار ده و امر مرا آسان کن و به ضعف و بیچارگی ام رحم کن و مرا از جایی که گمان نمی برم ، روزی بده! ای پروردگار جهانیان.»

بهتر است به جای رفتن سراغ این احادیث بی سند، برای در امان ماندن از آفات و بلیات و جلب خیرات و برکات، اعمال سفارش شده ماه صفر را انجام دهیم.

منبع :احکام به زبان خیلی ساده

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۵/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی