حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران

حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران
دراین وبلاگ برنامه ها و فعالیت های مذهبی فرهنگی سیاسی اجتماعی و... حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران و همچنین تفسیر قرآن و روایات اهل بیت (ع) و احکام شرعی و شبهات دینی و.... ارائه می گردد.
۱۲ خرداد ۰۳ ، ۰۹:۴۴

رد مظالم

یکی از صدقات واجب که‌بر عهده برخی از افراد واجب می شود رد مظالم است به همین مناسبت چند نکته کوتاه در این زمینه اشاره می شود:

1- رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسدیا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد یا با سختی بسیار زیاد همراه است و اگر طلبکار فوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد. در این صورت وظیفه انسان این است که مقدار بدهی را رد مظالم بدهد .(سایت ایت الله مکارم، تعریف رد مظالم) 

2-  برخی از موارد رد مظالم مثل کسی که در دوران کودکی به اموال کسی خسارت وارد کرده است یا به بدن کسی ضربه ای واردکرده است که سبب دیه شده است و نپرداخته یا اینکه از مال کسی برداشته یا اموال کسی در ماشین یا منزل یا مغازه جا می ماند و مانند اینها که دسترسی به مالک و طلبکار وجود ندارد و از پیدا شدن صاحبش هم ناامید باشد.  3- هنگامی که رد مظالم بر انسان واجب شد می توان مقدار رد مظالم را  به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط)با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند.( استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 576) 

منبع : احکام کاربردی ایتا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۳/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی