دلایل موافقان حجاب قانونى
محور همه ادله موافقان حجاب قانونى، جواز و بلکه وجوب دخالت حکومت اسلامى در امور اجتماعى است. موافقان این نظریه بر این باورند که در منابع دینى )قرآن و روایات( شاهدها، قرینهها و نشانههایى است که حکومت دینى را براى پاسدارى از ارزشهاى دینى ملزم مىکند. برخى از این قرینهها عبارتاند از:
1. قرآن کریم:
»الذین إن مکّنّاهم فى الارض، أقاموا الصلوة و ءاتوا الزکوة و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر«1
آنان که اگر در زمین قدرتشان دهیم ]حاکمان دینى[ نماز را برپاى دارند، زکات دهند و به نیکى فرمایند و از بدى بازدارند
معلوم است که پاسدارى از ارزش حجاب اسلامى، مصداق بارزى از امر به معروف و نهى از منکر است.
2. رسول اکرم )ص( به هنگام فرستادن معاذ بن جبل به یمن، به وى مىفرماید:
»یا معاذ... أظهر أمر اسلام کله; صغیره و کبیره«2
اى معاذ! همه دستورات اسلام، از کوچک و بزرگ را، در جامعه زنده و آشکار کن.
برابر این روایت، بر حاکم اسلامى واجب است که ارزشهاى اسلامى، از جمله حجاب را زنده و آشکار کند.
3. امام على )ع( در نهجالبلاغه از جمله رسالتهاى حاکم و حاکمیت اسلامى را تعلیم و تأدیب مردم، 3 اقامه حدود اجرا نشده الهى4 و اقامه حدود بر مستحقین آنها5 ذکر مىکند. واضح است که رعایت حجاب اسلامى از مصادیق تعلیم و تربیت دینى است و رعایت نکردن آن، باعث تعطیلى دستور الهى است.
4. امام رضا )ع( فلسفه جعل اولىالامر در دین را، از جمله، به دفع فساد از جامعه مىداند و مىفرماید:
»فإن قیل: فَلِمَ جعل اولىالامر و اُمر بطاعتهم، قیل... لأنه لو لم یکن ذلک، لکان أحد لایترک لذّته و منفعته لفساد غیره، فجعل قیماً یمنعهم من الفساد و... منها أنه لو لم یجعل لهم اماماًً... غُیرت السنن و الاحکام و لزاد فیه المبتدعون و نقص منه الملحدون و... «6
اگر کسى بگوید چرا اولىالامر قرار داده شده و به اطاعت از آن امر شده، گفته مىشود: اگر چنین نبود، کسى لذت و منفعت خود را به خاطر فساد و ضرر دیگرى ترک نمىکرد و دیگر اینکه اگر امام )حاکم( قرار داده نمىشد، سنتها و احکام دین تغییر مىیافت، بدعتگذاران بر آن مىافزودند و بىدینان از آن مىکاستند و...
قطعاً اگر حکومت اسلامى در امر حجاب دخالت نکند، بدعتگذاران بر آن مىافزایند و بىدینان از آن مىکاهند.
دلالت قرینهها بر لزوم اجراى احکام اسلام، به دست و به فرمان حاکم و حاکمیت اسلامى، یکسان نیست; برخى از آنها نسبت به برخى دیگر، از صراحت بیشترى برخوردارند، همچنان دلالت برخى از آنها بر این موضوع، به تطابق و دلالت برخى دیگر به التزام است. بهرغم این، مجموعه ادله به روشنى توان اثبات لزوم دخالت حکومت اسلامى در اجراى احکام اسلامى را دارد.
منابع :
1. سوره حج، آیه 41.
2. تحفالعقول عن آل الرسول، ابن شعبه حرّانى، تصحیح علىاکبر غفارى/25.
3. نهج البلاغه، خطبه 34.
»تعلیمکم کى لاتجهلوا و تأدیبکم کى ما تعلموا«
شما را تعلیم دهم تا نادان نمانید و تربیت کنم تا بیاموزید.
نهجالبلاغه، خ 34.
4. همان، خطبه 131.
5. همان، خطبه 105.
6. الاصول من الکافى، ج 200 /1.