حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران

حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران
دراین وبلاگ برنامه ها و فعالیت های مذهبی فرهنگی سیاسی اجتماعی و... حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران و همچنین تفسیر قرآن و روایات اهل بیت (ع) و احکام شرعی و شبهات دینی و.... ارائه می گردد.

۲۶ مطلب در مهر ۱۴۰۳ ثبت شده است

آیا زندگی کسی که شراب می‌خوره، نجسه و رفت‌وآمد و غذاخوردن توی خونه‌ش اشکال داره؟

همه مراجع: نه. کسی که شراب می‌خوره، نه خودش نجسه، نه زندگی‌ش، اون روحشه که نجسه، روحشه که اسیر شیطان شده و  چقدر روایت در نکوهش و بزرگی این گناه داریم.

رفت‌وآمد به خونه‌ این‌جور آدم‌‌ها و غذاخوردن باهاشون حرام نیست، اما نهی از منکر با شرایطش واجبه. روایت داریم حتی اگه مریض شدن، به عیادتشون نرین. اینا برای اینه که شاید برگردن، شاید توبه کنن. اگه ارتباط دارین، برای این ارتباط بگیرین که اصلاحشون کنین، نه که اون گناه به این بزرگی رو انجام بده، شما هم خوش‌وخرم بشینین، باهاش گل بگین و چرت بشنوین.

چند تا نکته خیلی مهم:

ظرفی که توش شرابه یا شراب خورده شده، نجسه؛ اما شما تا مطمئن نشدین که توی این ظرف شراب بوده، لازم نیست ازش احتیاط و پرهیز کنین.

نشستن سر سفره‌ای که شراب سرو می‌شه، اگه یکی از اون‌ها حساب بشین، حرامه!

رهبری، اجوبة‌الاستفتائات، م۱۰۵۸؛ رهبری، سایت لیدر؛ سیستانی، جامع، ج۲، م۱۳۹۰؛ مکارم، رساله، م۲۲۶۶؛ وحید، رساله، م۲۶۹۸؛ نوری، رساله، م۲۶۳۲؛ شبیری، رساله، م۲۶۴۳؛ رساله مراجع، احکام امر به معروف.

منبع : احکام به زبان خیلی ساده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۰۳ ، ۱۱:۲۶

شوهر من راضی نیست بعضی نرم‌افزارها مثل شبکه‌های اجتماعی رو نصب کنم، می‌گه از کار و زندگی می‌افتی! رضایت ایشون در این زمینه لازمه؟

شوخی قشنگی بود، حالا فرض کن ما گفتیم رضایت همسر لازمه، کیه که توی این روزگار حاضر باشه به این حرف‌ها عمل کنه! اما به هر حال چون پرسیدین، نظر مراجع اینه:

همه مراجع:
نه. اجازه و رضایت همسر در این‌جور موارد از نظر فقهی لازم نیست و اگه راضی نباشن، شما گناهی نکردین؛ اما زندگی مشترک رو که نباید براساس قانون و وظیفه پیش برد، زندگی باید براساس عشق و اخلاق و همراهی باشه. زن و شوهر باید در همه‌چی سعی کنن رضایت همدیگه رو فراهم کنن و با تفاهم جلو برن.

نکته: اگه کسی که گوشی رو خریده، شرط کنه فلان نرم‌افزار نباید نصب بشه، نمی‌تونین نصب کنین، چه خانم برای شوهر خریده باشه، چه شوهر برای خانم، چه پدر برای فرزند یا حتی یک غریبه برای ما.

نکته: کسی که هزینه اینترنت رو می‌ده، اگه برای استفاده خاصی راضی نباشه، ما حق نداریم خلاف نظرش عمل کنیم، چه همسر باشه، چه رئیس اداره، چه عمو و عمه و دایی و...

مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی.

منبع : احکام به زبان خیلی ساده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۰۳ ، ۱۱:۲۲

  شیخ مرتضی انصاری(ره) شیخ اعظم، فقیه بزرگ، مادرش را تا نزدیک حمّام به دوش مى گرفت و او را به زن حمامى سپرده، مى ایستاد، تا بعد از پایان کار او را به خانه برگرداند. هر شب به دست بوسى مادر مى آمد، و صبح با اجازه او از خانه بیرون مى رفت. پس از مرگ مادر به شدت مى گریست فرمود گریه ام براى این است که از نعمت بسیار مهمى چون خدمت به مادر محروم شدم، شیخ پس از مرگ مادر با کثرت کار و تدریس و مراجعات تمام نمازهاى واجب عمر مادرش را خواند، با آنکه مادر از متدیّنه هاى روزگار بود. حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) ایشان زمانی که می‌خواستند از عراق و کربلا به ایران هجرت کنند از دار دنیا فقط یک منزل مسکونی در کربلا داشتند و آن را به سیدی تملیک نمودند و بهای آن را یک سال نمازقضا در حرم مطهر امام حسین(ع) به نیابت از مرحوم پدرشان قرار دادند.

آیت الله خوئی(ره) ایشان نسبت به والدین خویش کمال احترام را داشتند حتی در راه رفتن، وقتی که ایشان برای دیدن طلاب از نجف به قم به مدرسه فیضیه آمدند با وجود مقامی که داشتند جلوی در ایستادند تا پدرشان که یک روحانی ساده بود اول داخل شود.

آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) در زندگی ایشان نوشته‌اند که در سال 1314هـ .ق که ایشان بیست و دومین بهار عمرش را پشت سر می‌گذاشت، پدرش نامه‌ای به وی نوشت و او را از اصفهان به بروجرد احضار کرد. آیت‌الله بروجردی گمان می‌کرد پدرش می‌خواهد او را برای ادامه تحصیل، به نجف اشرف، که بزرگ‌ترین حوزه علمیه شیعه بود، بفرستد؛ ولی پس از دیدار پدر و بستگان، مشاهده می‌کند که برخلاف انتظار وی، آنها مقدمات ازدواجش را فراهم کرده‌اند. از این موضوع، اندوهگین می‌شود و چون پدرش علت اندوه و تأثر او را می‌پرسد، می‌گوید من با خاطر آسوده و جدیت بسیار، سرگرم دانش‌آموزی بودم، ولی اکنون بیم آن دارم که تأهل، میان من و مقصودم فاصله اندازد و مرا از تعقیب مقصود و رسیدن به هدفم بازدارد. پدر می‌گوید: فرزندم! این را بدان که اگر به دستور پدرت عمل کنی، امید است که خداوند به تو توفیق دهد تا به پیشرفت‌های مهمی که در نظر داری، برسی. این احتمال را هم بده که اگر به این آرزوی پدر ترتیب اثر ندهی؛ با همه جدیتی که در تحصیل داری، به جایی نرسی! گفته پدر در وی اثر می‌بخشد و تردید او را برطرف می‌سازد. سرانجام پس از ازدواج، دوباره به اصفهان برمی‌گردد سال‌ها به تحصیل و تدریس علوم و فنون مختلف اهتمام می‌ورزد.

آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) زمانی که در نجف بودیم، یک روز مادرم گفتند: «پدرت را صدا بزن تا تشریف بیاورد برای نهار.» حقیر رفتم طبقه فوقانی؛ پدرم در حال مطالعه خوابش برده بود. ماندم چه کنم، خدایا امر مادرم را اطاعت کنم؟ از طرفی می‌ترسیدم با بیدار کردن ایشان، باعث رنجش خاطر مبارکشان شوم. خم شدم و لب‌هایم را کف پاهای پدر گذاشتم و چندین بوسه زدم تا اینکه[پدرم] به خاطر قلقلک پا بیدار شد و دید من هستم. پدرم، سیدمحمود مرعشی، وقتی این علاقه و ادب و احترام را از من دید، فرمود: شهاب‌الدین تو هستی؟! عرض کردم: بله آقا. دستش را به‌سوی آسمان بلند کرد و فرمود: «پسرم، خدا عزتت را بالا ببرد و تو را از خادمین اهل بیت علیهم السلام قرار دهد». آیت‌الله شهاب الدین مرعشی نجفی می‌فرمود: هرچه دارم از برکت دعای پدرم است.

علامه طباطبایی(ره) علامه طباطبائی فرمودند:«آقای ادیب ( نام ایشان آقای شیخ محمد علی ارتقائی ملقب به ادیب العلماء است) که از شاگردان برادر من آقا سید محمد حسن بود، چون روح مرحوم قاضی (ره) را حاضر کرده بود و از رفتار من سۆال کرده بود، فرموده بود: روش او بسیار پسندیده است؛ فقط عیبی که دارد آن است که پدرش از او ناراضی است و می گوید: در ثواب تفسیری که نوشته است مرا سهیم نکرده است!چون این مطلب را برادرم از تبریز به من نوشت، من با خود گفتم: من برای خودم در این تفسیر ثوابی نمی دیدم، تا آنکه آن را هدیه به پدرم کنم.

منبع : منبرک فاطمی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۰۳ ، ۱۰:۳۱

خودنمایى به منظور به گناه انداختن دیگرى حرام است.

مثلاً خانمى به گونه ‏اى خودنمایى کند که نگاه مرد نامحرم به او جلب شود. راه رفتن به گونه‏ اى خاص، حرف زدن، انجام حرکات خاص، لبخند زدن به نامحرم یا شوخى کردن یا نگاه کردن به قصد خودنمایى نمونه‏ هایى از خودنمایى ‏هاى حرام هستند.
خودنمایى مردان نیز براى به حرام انداختن نامحرم، حرام است. مواردى مثل پوشیدن لباس خاص و یا باز گذاشتن بازو و سینه به منظور جلب نظر نامحرم، انداختن گردن بند، حرف زدن، نگاه کردن و راه رفتن و انجام رفتارهاى شهوانى به منظور جلب نظر نامحرم و ... از این قبیل خودنمایى‏ ها هستند.

( احکام روابط زن و مرد، ص 180. )

منبع: احکام دو دقیقه ای

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۰۳ ، ۱۰:۵۲

سوال: اذان و اقامه‌ی نماز چه آدابی دارد؟ اگر انسان بین جملات اذان سخن بگوید، آیا باید اذان را تکرار کند؟

جواب:
رو به قبله بایستد و بدن آرام باشد.
با وضو و طهارت باشد.
بین اجزا و جمله‌های آن، سخن نگوید.
در اذان، دست‌ها را بر گوش گذارده و صدا را بلند نماید و کلمات را بِکِشد.
بین جمله‌هاى اذان کمى فاصله دهد، ولی اگر بین آنها بیشتر از معمول فاصله بیندازد -طوری که عرفاً نگویند جملات پى‌درپى است- باید دوباره اذان را تکرار نماید.
بین اذان و اقامه یک گام بردارد، یا کمى بنشیند، یا سجده کند، یا ذکری گفته و دعا نماید. البته نباید بین اذان و اقامه، زیاد فاصله شود، و الّا مستحب است اذان و اقامه را تکرار نمود.
میزان صدا در اقامه، از اذان آهسته‌تر باشد.
اقامه را از اذان سریع‌تر بگوید، ولی جمله‌هاى آن‌را به هم نچسباند.
بنابراین، در فرض سؤال، هر چند مستحب است که انسان بین اجزا و جملات اذان و اقامه حرف نزند، ولی اگر سخن کوتاهی گفت، موجب باطل شدن اذان یا اقامه نبوده و نیاز به تکرار آن نیست. ضمن این‌که، گاهی سخن گفتن نه تنها اشکالی ندارد، بلکه -مثل جواب سلام- واجب است.

منبع : احکام شرعی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۰۳ ، ۱۵:۲۶

بدانیم دین برای دنیا و آخرت هست. -آتنا فی الدنیا حسنه از دعاهایاصلی هست -ثروت در دنیا بد نیست بلکه ثروتمند متدین ماءجور هست. -

معنویت درمانی یک روش ست که در دنیا ثابت شده است و موثر هم هست.

1-در واقع بعضی‌ها برای رسیدن به آرامش نماز.

2-بعضیا برای رفع مشکلاتشون نماز می‌خونند.

3-بعضی به خاطر شکر نعمت‌های خداوند نماز می‌خونند.

4-بعضیا میل ناخودآگاهشون اون‌ها را وادار به نماز می‌کند.

5-بعضی برای اعلام تسلیم بودن در مقابل دستورات خداوند نماز می‌خونند همانطور که در طول تاریخ نماز بوده است.و می‌گویند که یاغی نیستیم

6-و بعضیا به خاطر شناخت بالا عاشقانه در مقابل خضوع می‌کنند معرفت اگر پیدا شود شک و شبهه نیست

چه کنم ارادم برای نماز اول وقت قوی شود؟

اگر انسان احساس حضور خداوند متعال را داشته باشد بداند خداوند متعال حکیم و قدرتمند است در مقابل فرعون و نمرود و در واقع دین زغالی داشته باشد نه شمعی اینکه چمران و ابوعلی سینا و ابراهیم هادی و صیاد شیرازی و شهید شفیعی و بابایی اینطور توجه به نماز دارند معناش چیز دیگری است .

منبع : منبرک فاطمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۰۳ ، ۱۴:۵۲

رابطه با خود ،رابطه با مردم ،رابطه با دنیا و رابطه با خداوند متعال

1-رابطه با خود یعنی اینکه انسان دو وجود در خودش دارد بعضی از وقت‌ها با خودش درگیر است آزادی معنوی اینجا معنی پیدا می‌کند که من از خودم آزاد باشم از غرائز،شهوات و امیال ... گاهی انسان تمام تلاشش برای جسمش هست لذا عدم تعادل به وجود می‌آید خدا جسم و روح را آفریده اگر تمام سرمایه روی جسم هزینه شود این یعنی خسارت

2-ارتباط با دنیا لازمه زندگی است اما به شرط اینکه دنیا هدف نباشد و انسان به اسارت دنیا نیاید یعنی به خاطر رسیدن به آن دست به هر کاری نزند

3-ارتباط با مردم این یعنی اخلاق ..

4-رابطه با خداوند متعال

منبع : منبرک فاطمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۰۳ ، ۱۴:۴۴

  لقمه حرام  داستانک:

شخصی به نام شریک بن عبدالله نخعی از علمای بزرگ زمان خود بود. روزی مهدی بن منصور عباسی به او گفت: من می‌خواهم قاضی القضاتی حکومت اسلامی را به شما بدهم.

شریک بن عبدالله گفت: من قبول نمی‌کنم؛ چون شما حاکم ظالمی هستی، قاضی القضاتی شما هم ظلم است. گفت: خوب حداقل معلمی بچه‌های من را قبول کن. گفت: بچه های تو هم یکی هستند مثل تو؛ درست نمی‌شوند. گفت: این دو تا را که قبول نکردی حداقل یک روز ناهار به منزل ما بیا. در قصر یک روز مهمان ما باش.

گفت: باشد؛ این یکی را قبول می کنم.

مهدی بن منصور، حرام‌ترین غذاها را آماده کرد و برای شریک بن عبدالله آورد.

غذا که تمام شد، شریک بن عبدالله رو کرد به مهدی بن منصور و گفت: شما به من یک پیشنهادی هم داده بودی. گفت: بله قاضی القضاتی.

شریک گفت: خوب قبولش کردم!!! اما این را که با دست راستم گرفتم؛ دست چپم خالی است. یک پیشنهاد دیگر هم دادی. گفت: تربیت فرزندانم. گفت: آن را هم قبول کردم!!!

این ماجرا گذشت و بعد از مدتی، خزانه‌دار، حقوق شریک بن عبدالله را کمی دیر داد. شریک بن عبدالله خیلی اعتراض کرد. خزانه‌دار گفت: تو مگر به ما گندم فروخته ای که اینقدر از ما طلبکاری؟ شریک گفت: از گندم مهمتر فروختم؛ من دینم را به شما فروختم!

یکی از برنامه‌های دشمن برای ما، حرام کردن لقمه‌هاست. در معاملات، قرض دادن‌ها و قرض گرفتن‌ها مراقب لقمه باشیم.

منبع : منبرک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۰۳ ، ۱۵:۴۸

 

1/مقداری که نمازگزار می‌تواند ایستاده نماز بخواند، باید ایستاده بخواند و لو با تکیه دادن به عصا و دیوار و ...

2/ اعضای سجده تا جایی که امکان دارد باید به زمین برسد.

3/باید کسانی که روی صندلی  نماز می‌خوانند، رعایت اتصال صفوف_جماعت را بکنند.

منبع: کتاب "احکام آسان، صفحه ۸۴"

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۰۳ ، ۱۵:۲۷

  در واقع گمشده بشر همینه

امکانات زیاد آسایش می‌آورد

ثروت و قدرت دو آدرس اشتباهی

۳۰ سال تلاش برای آرامش

طبق قرآن مهمترین عنصر آرامش در زندگی خانواده است. و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنو الیها الله جعل لکم من بیوتکم سکنا

اما چرا اضطراب ،دعوا و آمار طلاق بسیار بالاست که نتیجه آن گریز از ازدواج و فرزندآوری ست.

بله خانواده محل آرامش است اما سه شرط اساسی برای آرامش در منزل وجود دارد که کمبود هر کدام اختلال ایجاد می‌کند.

اول معنویت

میزان اتصال و ارتباط و عمل به دستورات خدا

نماز ،قرآن، توسل ، سحر خیزی علاوه بر آرامش. برکت می‌دهد

الا بذکر الله تطمئن القلوب

ان صلاتک سکن لهم. عنایت خدا و ولی خدا باعث آرامش انسان است

حرم اهل بیت امنیت و آرامش زاست

اعتقاد به امداد و حمایت خداوند متعال؛هو الذی انزل السکینه فی قلوب المومنین

دوم اخلاق اخلاق یعنی تواضع،گذشت،اظهار محبت

اخلاق یعنی هنر تحمل دیگران مثل شیخ جعفر کاشف الغطا

اخلاق زمینه رسیدن به مدارج معنوی است مثل آقا سید هاشم حداد.

منزل محل تمرین برای سیر و سلوک است

اخلاق هدف بعثت شرط قبولی نماز و شرط اصلی ازدواج و راس ایمان ومانع مصیبت‌ها است.

لذا می‌فرماید قولو للناس حسنا و اقیمو الصلاه

راه رسیدن به بهشت داشتن دل بی‌ کینه است که پیامبر اکرم اینطور فرمودند.

سوم قناعت.

گنجی ست برای رشد و عاقبت بخیری

حرص حضرت آدم و فرزندانش آنها رو در معرض خطر قرار داد.

مصرف گرایی و مقایسه‌ها در زندگی آثار خطرناکی دارد.

تلاش و کار با روحیه قناعت تناقض ندارد.

منبع : منبرک فاطمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۰۳ ، ۱۴:۴۵