حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران

حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران
دراین وبلاگ برنامه ها و فعالیت های مذهبی فرهنگی سیاسی اجتماعی و... حسینیه فاطمیه کاخکی های مقیم تهران و همچنین تفسیر قرآن و روایات اهل بیت (ع) و احکام شرعی و شبهات دینی و.... ارائه می گردد.

۲۹ مطلب در دی ۱۴۰۳ ثبت شده است

 ️بعضی از مردم برای گره‌گشایی و رفع مشکلات یا بازشدن بخت و رزق و روزی‌شون یه دعایی از حضرت زهرا می‌خونن به اسم دعای چهل کلید.
 درحالی‌که...
 این دعا سند نداره و در هیچ منبع روایی معتبری هم نیومده. خواص عجیب و غریبی هم که به اون نسبت دادن، هیچ مبنا و اساسی نداره. ظاهراً این دعا از ساخته‌های دشمنان دین برای سست‌کردن اعتقادات مردمه.
مرکز ملی پاسخغگویی به سؤالات دینی.
منبع:  احکام به زبان خیلی ساده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۰۳ ، ۱۵:۱۵

اگه یه مقدار بدهی به کسی داشته باشیم، باید چه کنیم؟

 همه مراجع: اگه کسی از ما طلبی داشته باشه، یکی از این چهار تا حالت رو داره:

 اول: طرف رو می‌شناسیم و مقدار طلبش هم معلومه.
توی این حالت، فقط دو راه داریم: یا رضایتش رو به دست بیاریم یا طلبش رو بدیم.

 دوم: طرف رو می‌شناسیم، اما مقدار طلبش معلوم نیست.
توی این حالت، باید با هم مصالحه و توافق کنیم؛ مثلاً بهش بگیم: آقا، حالا که من و تو هیچ‌کدوم نمی‌دونیم هزار تومن بوده یا دوهزار تومن، من بهت 1500 می‌دم؛ اگه هزار تومن بوده، من اضافه رو حلال می‌کنم و اگه دوهزار تومن بوده، تو حلال کن. خلاصه سر یه مبلغی با هم توافق می‌کنین.

 سوم: طرف رو نمی‌شناسیم، اما مقدار طلبش معلومه؛ یعنی مثلاً توی دفترمون نوشتیم هزار تومن بدهکاریم، اما اون قسمت که نوشتیم این بدهی به کیه، پاره شده و نمی‌دونیم به کی باید بدیم.
توی این حالت، باید رد مظالم بدیم؛ یعنی اون بدهی رو به قیمت روز به فقرای شیعه صدقه بدیم.

چهارم: طرف رو نمی‌شناسیم و مقدار طلبش رو هم نمی‌دونیم؛ یعنی فقط می‌دونیم یه مقدار بدهی داریم، اما به کی و چقدر رو نمی‌دونیم.
توی این حالت هم، باید رد مظالم بدیم؛ اما چون مبلغش رو نمی‌دونیم، باید حداقل مبلغی رو که یقین داریم، به قیمت روز به فقرای شیعه صدقه بدیم.


نکته: در مورد سوم و چهارم، یعنی پرداخت رد مظالم، به‌نظر اکثر مراجع به جز رهبری، لازمه زنگ بزنین و از دفتر مرجعتون هم اجازه بگیرین.


رساله ۱۶ مرجع، م۱۷۸۹ و ۱۸۱۳.

منبع :  احکام به زبان خیلی ساده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۰۳ ، ۱۱:۳۰

توی احکام نماز مسافر، حد تَرَخُص و مسافت شرعی چه فرقی با هم دارن؟

 ببین، یکی از شرایط شکسته‌شدن نماز اینه که مجموع رفت‌وبرگشت‌ ما حداقل هشت فرسخ باشه (بین ۴۰ تا ۴۵ کیلومتر بنا به اختلاف‌نظر مراجع). به این هشت فرسخ، مسافت شرعی می‌گن.

اما برای شکسته‌شدن نماز لازم نیست تا تموم‌شدن این مسافت صبر کنیم. همین که به جایی برسیم که دیگه اذان شهر شنیده نمی‌شه یا دیوارهای اون دیده نمی‌شه، نماز شکسته است (حدود 1350 متر بعد از آخرین خونه شهر). به این 1350 متر حد تَرَخُص می‌گن.

 نکته: در مورد اینکه برای حد ترخص، شرط نشنیدن اذان و ندیدن دیوار شهر، هر دو با هم لازمه یا یکی از اونها کافیه، به نظر مرجع خودتون مراجعه کنین.

 ویکی شیعه.

 منبع : احکام به زبان خیلی ساده
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۰۳ ، ۱۱:۲۶

  معنای شرعی اعتکاف آن است که شخص به قصد قُربت و به قصد انجام اعمال عبادی مانند نماز و دعا، در مسجد توقف کند.

لازمه اصلی تحقق اعتکاف،‌ روزه گرفتن است.(بدون روزه گرفتن، اعتکاف، صحیح نیست مطلقا)

مدت و زمان اعتکاف: مدت اعتکاف حداقل سه روز است؛

در هر زمانی از سال که بتوان شرعا سه روز پشت سرهم روزه گرفت میتوان اعتکاف انجام داد. (یعنی ایام اعتکاف، مصادف با عید فطر یا عید قربان که روزه گرفتن، حرام است، نباشد.)

بهترین وقت برای اعتکاف: ماه مبارک رمضان است و بهترین اوقات ماه رمضان برای معتکف شدن، دهه آخر ماه رمضان می باشد.

اعتکاف در ایام البیض ماه رجب:

مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی: اعتکاف همیشه مستحب است و در ماه رمضان تاکید شده ولی دلیل خاصّی(روایت) بر استحباب اعتکاف در خصوص ماه رجب نیافتیم.  آیت الله مکارم: روایتی در خصوص اعتکاف در ماه رجب نداریم ولی با توجه به اینکه ماه رجب از ماههای پرفضیلت سال است (و روزه گرفتن در این ماه، ثواب بسیار زیادی دارد) و عمل امّ داود نیز در آن هست، امید فضیلت مهمّی می رود.

طبق نظر مشهور مراجع، در صحّت اعتکاف، بلوغ، شرط نیست و اعتکاف غیربالغ ممیّز، صحیح می باشد.

نوع روزه اعتکاف: لازم نیست که روزه، مخصوص به اعتکاف باشد حتی روز سوم اعتکاف، بلکه هر روزه ای باشد اعتکاف، صحیح است:

چه روزه قضا باشد،

چه روزه مستحبی باشد(البته برای کسی که روزه قضا نداشته باشد)

گرفتن روزه استیجاری در ایّام اعتکاف:

اشکال ندارد.(مرحوم‌ امام، مقام‌ معظم رهبری. آیت الله سیستانی)

آیت الله مکارم: بنابراحتیاط واجب روزه استیجاری را نمی توان در ایام اعتکاف گرفت.

منبع : احکام کاربردی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۰۳ ، ۱۲:۱۶

 

بصیرت اخلاقی

حضرت علی علیه‌السلام: «أبْصَرُ النّاسِ مَن أبْصَرَ عُیوبَهُ»، با بصیرت‌ترین مردم کسى است که عیب‌هاى خود را ببیند.

مهترین مرحله درمان، تشخیص بیماری است. اگر پزشک معالج، بیماری را درست تشخیص دهد مشکل حل می‌شود.

خیلی وقت‌ها بیماری تشخیص داده نمی‌شود. ما اگر بتوانیم ایراد خودمان را تشخیص بدهیم؛ مثلا بگوییم آیا من حسادت دارم؟ آیا تکبر دارم؟ آیا حرص دارم؟ … دنبال درمانش می‌رویم.  مشکل امروز ما این است که درد را تشخیص نداده‌ایم.

مثلا به ما می‌گویند: این کار شما حسادت است. می‌گوییم این حرف‌ها چیست؟ من کجا حسودم.

یا می‌گویند: این کار شما تکبر است. می‌گوییم تکبر کجا بود؟ من خیلی تواضع دارم.

منبع : منبرک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۰۳ ، ۱۵:۱۴

  هدیه؛ یکی از شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر

قالَ امیرالمومنین علیه السلام:

غایَهُ الدِّینِ‏ الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیُ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ إِقَامَهُ الْحُدُودِ:

امام علی علیه السلام:

قله دین، امر به معروف و نهی از منکر است.

منبع: مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ جلد ‏۱۲؛ صفحه ۱۸۵

یکی از مهمترین نکات در امر به معروف و نهی از منکر، محبت؛ خصوصا هدیه دادن است.

چه ایرادی دارد مغازه‌دار به خاطر حجاب؛ تخفیف بیشتری دهد و …

داستان:

در زمان طاغوت دوستى در قم داشتم که مى‌گفت: وقتى مى‌خواهم به مسافرت بروم، مقدارى سوهان‏ و شیرینى مى‌خرم و همین که وارد اتوبوس شدم به راننده‏ و شاگرد راننده تعارف مى‌کنم.

در بین راه یا موسیقى روشن نمى‏کند و یا اگر روشن کرد با تذکّر من خاموش مى‌کند.

منبع: خاطرات حجت الاسلام قرائتى، جلد ۲، صفحه ۲۵

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۰۳ ، ۱۳:۴۶

تجربه ای از جنس اصحاب کهف/ توبه فضیل عیاض و فرصت طلایی اعتکاف

این دلی را که زنگار گرفته، گاهی وقت‌ها یک تلنگر … به خود می‌آورد.

داستانک:

شخصی بود به نام فضیل بن عیاض. او هم شرابخوار بود، هم راهزن بود و هم قمارباز؛ خلاصه همه کار انجام می‌داد. روزی شنید خانه‌ای هست که یک خانم در آن تنهاست و اموال زیادی نیز در آن خانه است.

با خود گفت: خیلی خوب شد. امشب از دیوار آن خانه بالا می‌روم؛ هم فسادم را انجام می‌دهم هم خانه را غارت می‌کنم. نیمه شب از دیوار خانه بالا رفت.

از درون خانه صدای قرائت قرآن به گوشش رسید. رسیده بود به این آیه:

«ألَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ» ﺁﻳﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭﻗﺖ ﺁﻥ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﻛﻪ ﺩلﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﻧﺮم ﻭ ﻓﺮﻭﺗﻦ ﺷﻮﺩ؟ [سوره حدید، آیه ۱۶]

 فضیل بن عیاض بالای دیوار، لحظه‌ای به فکر فرو رفت: چرا دیگر؟! دیگر وقتش رسیده است. همان لحظه از دیوار پایین آمد. فضیل توبه کرد…

و شد یکی از بزرگترین عبّاد قرن. طوری که بزرگان پای درس اخلاقش می‌رفتند.

این دلی را که زنگار گرفته، گاهی وقت‌ها یک تلنگر به خود می‌آورد. روزهای اعتکاف شروع شد. دل‌های ما خیلی زنگار گرفته است؛

در طول روزها، در این صحبت‌ها در این نگاه‌ها؛ خیلی دل کدر شده است…  

این دل که سیاه شد، لازم است که انسان با خدای خودش خلوت کند. این خلوت با خدا، خیلی برای انسان سود دارد و او را به مقامات عالی می‌رساند. فرصت این سه روز را از دست ندهیم.

بعد از این سه شبانه روز، انسان می‌شود مثل اصحاب کهف. احساس می‌کند همه چیز تغییر کرده و رنگ دیگری پیدا کرده است.

منبع : منبرک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۰۳ ، ۱۵:۰۸

 گریه شدید پیامبر!

عنْ ثَوْبَانَ قَالَ: کُنَّا مُحْدِقِینَ بِالنَّبِیِّ فِی مَقْبَرَهٍ فَوَقَفَ ثُمَّ مَرَّ ثُمَّ وَقَفَ ثُمَّ مَرَّ فَقُلْتُ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا وُقُوفُکَ بَیْنَ هَؤُلَاءِ الْقُبُورِ فَبَکَى رَسُولُ اللَّهُ بُکَاءً شَدِیداً وَ بَکَیْنَا فَلَمَّا فَرَغَ قَالَ یَا ثَوْبَانُ هَؤُلَاءِ یُعَذَّبُونَ فِی قُبُورِهِمْ سَمِعْتُ أَنِینَهُمْ فَرَحِمْتُهُمْ وَ دَعَوْتُ اللَّهَ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْهُمْ فَفَعَلَ فَلَوْ صَامُوا هَؤُلَاءِ أَیَّامَ رَجَبٍ وَ قَامُوا فِیهَا مَا عُذِّبُوا فِی قُبُورِهِم‏

ثوبان یکی از یاران پیامبراکرم صلی الله علیه و آله می‌گوید:

با رسول خدا صلی الله علیه و آله در قبرستان بودیم. حضرت ایستاد و گذشت و دوباره ایستاد.

عرض کردم: یا رسول‌الله، چرا این‌گونه رفتار می‌کنید؟

پس آن حضرت گریه شدیدی کرد، ما هم گریه کردیم. آن‌گاه فرمود:

ای ثوبان، صدای ناله اهل عذاب را شنیدم. بر آنها رحم کردم، دعا کردم و خداوند عذاب آنها را تخفیف داد. سپس فرمود: ای ثوبان! اگر کسانی از اهل این قبرستان، که در عذابند، یک روز از ماه رجب را روزه گرفته بودند و یک شب را تا صبح قیام می‌کردند و به عبادت می‌پرداختند، در قبرها معذب نمی‌شدند.

منبع: بحارالانوار، جلد ۹۴، صفحه ۴۹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ دی ۰۳ ، ۱۱:۵۶

  بعضی از مردم فکر می‌کنن که اگه اکبرآقا فوت بشه، چون آقاست، فقط آقایون می‌تونن قضای نمازهاش رو به‌جا بیارن.

درحالی‌که این درست نیست.

آقا و خانم می‌تونن نماز کسی رو که فوت شده، قضا کنن؛ چه اون مرحوم، آقا باشه و چه خانم. بلند یا آهسته خوندن نماز هم بستگی به جنسیت خودت داره؛ مثلاً اگه آقا باشی، باید قضای نماز صبح و مغرب‌وعشای مرحوم رو بلند بخونی؛ چه ایشون آقا باشه و چه خانم. 

منبع : توضیح‌المسائل مراجع، ص864، م1542.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ دی ۰۳ ، ۱۱:۵۱

1. محارم کسانى هستند که ازدواج با آنها حرام است و محدودیت نامحرمان را ندارند. (1)

2. محرمیت سه گونه است، یا به نَسَب است که هفت گروه هستند (2) یا به سبب ازدواج است که پنج گروهند (3) یا به رضاع و شیر دادن است که دوازده گروهند. (4)

3. تمام انواع محرمیت‏ها باقى است مگر زن و شوهر که با طلاق و فسخ و ... به یکدیگر نامحرم مى‏شوند.

پی‌نوشت: 1. توضیح المسائل مراجع، م 2384. 2. نساء/ 23؛ نور/ 31. 3. همان. 4. توضیح المسائل مراجع، م 2464؛ تحریرالوسیله، مترجم، ج 3، ص 490

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ دی ۰۳ ، ۱۱:۳۳